Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

K informaci o vyřízení reklamace

date_range 20.Led, 2010 featured_play_list Aktuality
 
 
Podle zákona o ochraně spotřebitele je prodávající mimo jiné povinen přijmout reklamaci zákazníka v kterékoli provozovně, případně v sídle či místě podnikání, kdy za tímto účelem musí být v provozovně celou provozní dobu být přítomen pracovník pověřený reklamace vyřizovat. Dále je prodávající povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Tato lhůta je dobou, ve které má mimo reklamace samotné proběhnout i případné odborné posouzení a oprava existující vady. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit, tedy má zejména právo odstoupit od kupní smlouvy, tj. požadovat vrácení uhrazené kupní ceny.

 
V rámci soudního rozhodování bylo považováno za sporné, zda v uvedené 30 denní lhůtě je prodávající povinen zákazníka také informovat o vyřízení reklamace, anebo zda se zákazník sám má z vlastní iniciativy o stav vyřízení reklamace u prodejce v uvedené lhůtě informovat. Tato skutečnost má přitom zásadní význam mimo jiné právě pro nárok kupujícího na odstoupení od kupní smlouvy. Dosavadní soudní rozsudky většinou konstatovaly, že prodávající v uvedené lhůtě není povinen zákazníka o vyřízení reklamace informovat. Stejný závěr zastávala také Česká obchodní inspekce.

K této záležitosti se však svým rozhodnutím vyjádřil Ústavní soud ČR, který konstatoval mj., že je třeba shora uvedené ustanovení zákona o ochraně spotřebitele vykládat tak, že zákonem stanovená povinnost prodávajícího vydat spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace, zahrnuje (předpokládá) i podání informace o vyřízení reklamace prodejcem v uvedené lhůtě. Tato skutečnost má tak zásadní vliv mj. pro právo zákazníka – kupujícího odstoupit od kupní smlouvy v případě, že v uvedené lhůtě není takto jeho řádně uplatněná reklamace prodávajícím vyřízena.

Další příspěvky jsou k dispozici v sekci „články" na webu www.advokat-zlinsko.cz

 
JUDr. Petr Hradil
 

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA