Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

O vlak tažený párou byl mimořádný zájem

date_range 05.Zář, 2017 featured_play_list Aktuality

 

Horní Lideč zažila v neděli 3. září mimořádně slavnostní odpoledne. U příležitosti oslav 80. výročí otevření železniční tratě M. R. Štefánika Púchov – Horní Lideč, byl vypraven zvláštní vlak. Historická parní lokomotiva přivezla z Púchova do Horní Lidče deset osobních vagonů plně obsazených pasažéry, kteří si nechtěli nechat ujít tuto spanilou jízdu. Na každé vlakové zastávce byli účastníci přivítáni starostou obce, atmosféru dotvářely místní dechové a cimbálové kapely, pěvecké sbory, zkrátka každá obec chtěla přispět co nejvíce k důstojné oslavě tohoto výročí. Není divu, že jízda trvala více než tři hodiny.

Celou trasu lemovaly stovky lidí, máváním zdravili, fotografovali a natáčeli si hlavně dýmající lokomotivu. O vlak tažený párou byl mimořádný zájem. 800 historických lístků, bylo rozprodáno během několika málo dní.

Slavnostní události se zúčastnilo mnoho starostů a dalších významných hostů       foto: Jaroslav Rumánek

Do konečné stanice, Horní Lidče, přijela parní lokomotiva za zvuku dechové hudby Lidečanka a přítomnosti obdivovatelů historických vlaků. Hosty přivítal starosta obce Josef Tkadlec. Této slavnostní události se zúčastnil župan trenčínského kraje Jaroslav Baška, zlínský hejtman Jiří Čunek, oblastní ředitel Správy železniční a dopravní cesty v Olomouci Ladislav Kašpar, mnoho starostů a dalších významných hostů. „Opět jsme si potvrdili, že máme k sobě, Češi a Slováci, blízko. Že dokážeme spolupracovat i bavit se. Vy všichni, kteří jste tady, jste toho důkazem, naše krásné vztahy mohou být vzorem pro soužití jiných národů, tak trochu pro dnešní malinko rozhádanou Evropu" uvedl starosta obce Josef Tkadlec.

Mimořádně působivý byl průvod účastníků. Téměř tisíc osob se v čele s hasiči s prapory jednotlivých sborů a obcí, v doprovodu dechovky, se vydalo na sportovní areál, kde probíhal bohatý kulturní program. Atmosféra byla velmi příjemná a nevadil ani slabý déšť. Zpátky na Slovensko se vlak vracel krátce před čtvrtou hodinou odpolední. Domácí se bavili až do večera.

-lm- 

Cestující ve vlaku                foto: Jaroslav Rumánek

Z historie trati:
S vyměřováním se začalo v roce 1933. Stavební práce byly zahájeny v polovině května roku 1935. Stavbu prováděla firma : Ing. Bohuslav Krýsa- Moravská Ostrava a Posista a.s. Praha ( podnikatelství silničních staveb) Vedením stavby byl pověřen Ing. Jaroslav Novotný.

Pracovalo se 7 hodin denně na dvě směny ( 05:00 – 12:00 a 12:00 – 19:00). Teprve v zimě se pracovalo na 1. směnu, v tunelu na tři směny po 8 hodinách.

V neděli 2. května 1937 byl slavnostně zahájen v Horním Lidči provoz za přítomnosti ministra železnic Bechyně.

Nová trať je dvoukolejná a dostala jméno generála Milana Rastislava Štefánika.

Celá trať je dlouhá 28 km a byla vybudována nákladem asi 125 mil. Kč.

Jedná se o mezistaniční úsek dvoukolejné celostátní trati Horní Lideč st.hr. – Hranice na Moravě zařazené do transevropského železničního systému délky 6,151km ( od ZVč.4 v žst. Horní Lideč km 27,261 po stání hranici km 21,110). Rekonstrukce koleje č.1 proběhla v roce 2012 – kolejnice UIC60 na betonových pražcích s pružným bezpodkladnicovým upevněním, v místě Střelenského tunelu pevná jízdní dráha v délce 405m ( km 23,170 – 23,575), rekonstrukce části koleje č.2 proběhla v roce 2013 v délce 1,293km ( km 22,487 – 23,780), zbývající část koleje č.2 obnovena v roce 1980. Nejvyšší traťová rychlost v koleje č.1 i 2 je 90km /hod. s trvalými omezeními ve směrových obloucích, minimální poloměr je 300m ve směrovém oblouku v kol.č.2 u vjezdu do železniční stanice Horní Lideč, maximální sklon 18,33 ‰ v kol.č.2 u státní hranice. V úseku trati je situována v km 23,668 zastávka Střelná vybavená u koleje číslo 1 a 2 vnějšími nástupišti s výškou nástupní hrany 550mm délky 140m (23,611 – 23,751 km).

Na trati (Horní Lideč – SH SR) se nachází 9 mostů, 9 propustků a 1 tunel.

Významný objekt: Střelenský tunel – dvoukolejný, délka tunelu : 298,17 m.

TZZ: AB3-82S(1997), Radioprovoz – systém TRS Tesla 450-460 MHz
Elektrizace – rok 1960, dělící místo ČR – SR: km 21,110

Historii trati zpracoval: Ing. Ivan Vránský

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA