Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Šéf městských strážníků: Vsetín není Bronx

date_range 09.Bře, 2010 featured_play_list Aktuality
 
 
Ředitelem vsetínské městské policie je už čtyři roky Nikolaj Martinák. Tento původně státní policista vystřídal ve funkci prvního ředitele této městské bezpečnostní složky Zdeňka Kamelandra. Po svém nástupu začal realizovat svou vizi nového fungování městské policie, díky níž zvítězil ve výběrovém řízení. Strážníci se tak začali více věnovat jiným oblastem, než bylo do té doby obvyklé. Po čtyřech letech vedení městské policie jsme proto Nikolaje Martináka požádali o zhodnocení jeho působení a působení strážníků za toto období.

Co se tedy změnilo za čtyři roky vašeho vedení Městské policie Vsetín?

„Dle mého názoru se podařilo od základu změnit koncepci fungování celé městské policie. Ta zprofesionalizovala svoji činnost a dodržuje standardy, které jsou zcela srovnatelné s bezpečnostními sbory zřizovanými státem. Našimi nynějšími prioritami je především ochrana veřejného pořádku, potírání alkoholismu mládeže a činnost na úseku prevence kriminality. Tomu odpovídají i naše výsledky."

Které jsou podle vás největší bezpečnostní problémy našeho města? Mohou se občané v ulicích cítit bezpečně?

„Vsetín, ač si to mnoho občanů neuvědomuje, protože nemají s čím srovnávat, patří mezi nejbezpečnější velká města v České republice. Kriminalita je na stabilizované úrovni a v loňském roce jsme dokonce zaznamenali její dvacetiprocentní pokles. Vsetín není v žádném případě „Bronx" a je nutno odlišovat takzvanou velkou kriminalitu od drobných obtěžujících záležitostí, jako je rušení nočního klidu či drobný vandalismus. I přesto však doporučuji obyvatelům města, aby nedávali zlodějům zbytečné příležitosti, protože se bohužel krade i ve Vsetíně."

 

Foto

ilustrační foto St.Fuks

 
To bylo shrnutí kriminality, ale co drobné přestupky? Občany také často obtěžují skupiny často opilých bezdomovců. Jak řešíte tyto problémy?

„Jedná se zejména o jednání, která nejsou bezprostředně nebezpečná, ale spíše obtěžují obyvatele města. Jmenoval bych například nezodpovědné chování majitelů psů, kteří neodklízí výkaly svých miláčků. Objasněnost těchto přestupků je minimální. Má to racionální důvody. Jen zcela výjimečně se lze setkat s chovatelem psa, který v přítomnosti uniformovaných strážníků exkrement neodklidí. Každý si musí uvědomit, že potrestat viníka každé nepravosti lze jen na základě důkazů, a to pouze způsobem, který stanoví zákon. Hlavním a nejdůležitějším důkazem je svědectví občanů. Je iluzorní představa, že bez aktivní účasti veřejnosti jako svědků lze účinně ochraňovat veřejný pořádek.

Dalším problémem jsou skupiny asociálů. Jejich negativní projevy se částečně podařilo zmírnit přijetím vyhlášky o zákazu požívání alkoholu na některých veřejných prostranstvích, ale je nutno podotknout, že tyto osoby jsou produktem doby a s jejich existencí, ať se nám to libí nebo nelíbí, se musíme smířit. Jen v loňském roce jsme na záchytku převezli 38 osob."

A nyní situace v dopravě. Ta je bolavou patou celého města a na hlavu strážníků se často snáší kritika řidičů, ale i chodců. Jak se na tuto oblast díváte vy?

„Parkování vozidel je dle mého názoru problém města číslo jedna. Je také pravda, že v této oblasti městská policie moc popularity nezískává. Jedna skupina občanů tvrdí, že řidiče zbytečně a bezdůvodně šikanujeme. Druhá nás kritizuje, že nic neděláme. Jsme jako mezi mlýnskými kameny. Situace s parkováním je opravu špatná, ale nelze přenášet odpovědnost jen na radnici. Každý majitel vozidla si musí uvědomit, že pořízením vozidla mu vzniká problém a na řešení tohoto problému se musí chtě nechtě podílet. V důsledku naší pohodlnosti jezdíme do práce či za malými nákupy na malou vzdálenost autem a divíme se, že nemáme kde parkovat. Kapacita parkovacích míst v sídlišti je omezená, ale přesto si bez rozmyslu pořídíme do rodiny druhé nebo třetí auto. Je to naše volba a musíme realisticky počítat s problémy a nést následky."

Má tato situace vůbec reálné řešení?

„Absolutní řešení není. Město není nafukovací a veškeré volné plochy nemohou sloužit k parkování. Za současného počtu vozidel problémy vždy budou. Jediným řešením je provázaný model systémových opatření, například vznik rezidenčních zón, investičních akcí tedy částečné budování dalších parkovacích míst a hlavně zachovávání zdravého selského rozumu majiteli vozidel. Každému rozumně uvažujícímu člověku musí být jasné, že například investice jsou závislé na ekonomické situaci města. Je velmi jednoduché anonymně kritizovat a velmi rád bych se seznámil s „geniálními" řešeními účastníků různých diskusních fór. Každý by měl pochopit, že městská policie není schopna odhalit všechny páchané přestupky v dopravě. Proto se zaměříme na problémové lokality. Sídliště musí být průjezdná pro vozidla integrovaného záchranného systému a technických služeb. Placená parkoviště v centru města musí být průtočná. Naprosto nemohu souhlasit s iluzorní a nekompetentní představou některých kritiků činnosti městské policie, že se totální restrikcí či totální benevolencí problém vyřeší. Musíme postupovat individuálně dle konkrétní místní situace a nemůžeme se řídit někdy naprosto iracionálními požadavky či připomínkami."

V posledních dnech se objevily informace o tom, že se znovu vrátíte k nasazování „botiček" na špatně parkující auta. Co vás k tomu vede? Je to stále problém „osoby blízké", díky níž se řidiči vašim oznámením o přestupku většinou smějí? Pokutu pak zaplatí hlavně ti slušní, kteří spáchají přestupek ojediněle a nejsou natolik ostřílení, aby zmíněné mezery v zákoně využili a za chvíli zaparkovali v rozporu se zákony znovu?

„K opětovnému nasazování „botiček" nás opravdu přiměl zvýšený počet případů, kdy se majitel vozidla vymlouvá na to, že vozidlo zapůjčil někomu z příbuzných a není nám tedy povinen sdělovat konkrétní jméno, což prakticky znamená nepostižitelnost daného deliktu. V současné době se připravuje nařízení města, které stanoví, že za přiložení „botičky" zaplatí provozovatel vozidla 500 korun. V případě, dokud tak provozovatel vozidla neučiní, nemusí městská policie podle zákona zařízení odmontovat a vozidlo je dále blokováno. Platba za botičku však neznamená, že přestupek nebude dále projednáván. Mohu však všechny občany ujistit, že toto opatření budeme využívat v omezené míře a dotkne se zejména provozovatelů vozidel, kteří nadměrně často „půjčují své vozidla rodinným příslušníkům". Opatření se v jiných městech osvědčilo. Umožní nám, abychom při řešení přestupku diferencovali a bylo dosaženo větší spravedlnosti pro slušné řidiče, kteří svou chybu přiznají."

Poslední otázka směřuje na spolupráci s Policií České republiky, která podle mnohých za minulého vedení příliš nefungovala. Na jaké je tedy nyní úrovni?

„Spolupráce se státní policií je na výborné až nadstandardní úrovni. Nové policejní vedení ve Vsetíně je skupina odborníků, která se snaží dostát novému heslu státní policie „Pomáhej a chraň". Dokonce byl zrealizován i projekt, díky němuž má státní policie přístup k on-line záběrům městského kamerového systému. Městská a státní policie opravdu není konkurencí. Přesto mám k jejich činnosti výhrady, a to zejména v oblasti řešení dopravních přestupků. Dle zákona městská policie působí v této oblasti pouze podpůrně a hlavní tíha je na Policii České republiky, ale na rovinu, kolik řidičů ve Vsetíně bylo za špatné parkování pokutováno státními policisty. Důvod vidím v tom, že si je Policie České republiky vědoma problematičnosti a nepopularity při řešení těchto přestupků a alibisticky nechce jít do konfrontace."

Jiří Žůrek

 

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA