Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Škola řeší, jak zvýšit bezpečnost žáků

date_range 10.Pro, 2014 featured_play_list Aktuality

 

Žáci Základní školy Valašské Klobouky budou v budoucnu chodit do školy a ze školy bezpečněji. Pomoci by k tomu mělo řešení kritických dopravních problémů, na něž poukázala nová studie zpracovaná školou v rámci projektu „Cesty ke škole? Pěšky nebo na kole!" financovaná díky projektu nadace Partnerství.

Studie odhalila nebezpečná místa při přecházení, absenci přechodů pro chodce i celých úseků chodníků, lokality s vysokým nebezpečím kolize aut a chodců i nedostatek parkovacích míst v blízkosti školy. Koncepce byla předána Radě města Valašské Klobouky ve středu 26. listopadu.

„Cílem celého projektu bylo řešit kritickou dopravní situaci kolem základní školy a vytvořit dopravní studii, která by prostřednictvím navržených opatření zlepšila bezpečnost pohybu osob při cestách do školy. Dnes je v okolí školy mimořádně vysoký pohyb aut, prakticky neexistují žádné parkovací plochy a v hustém provozu aut a autobusů procházejí žáci po komunikacích, na nichž nevedou žádné chodníky," popsal význam studie ředitel základní školy Karel Ptáček. „Rada města od nás obdržela odborný výstup, který se zabývá komplexním řešením problémové dopravní situace. Získala tak vodítko a směr, kterým se může při realizaci nápravných opatření řídit," dodal.

Radní převzali projekt, který má pomoci zvýšit bezpečnost žáků při cestě do školy   foto MěÚ

Výstupy projektu označily několik míst, která jsou kvůli hustotě dopravy či chybějícím přechodům nebo chodníkům potenciálně nebezpečná. Riziko vážné nehody se například ukázalo jako reálné na křižovatce ulic Školní a Dlouhá, kde studie navrhuje zpomalovací zvýšení vozovky a vybudování parkovacího stání pro 40 aut mimo prostor křižovatky.

Dalším kritickým bodem je křižovatka ulic Dlouhá a Sušilova, kde se ve velmi malém prostoru setkávají auta a chodci. Zde se navrhuje výstavba nového chodníku, odklonění trasy pěších mimo auta a také zobousměrnění jiné komunikace ke škole, aby se v ulici Sušilova provoz snížil. Bude to ulice Školní od křižovatky u základní školy po ulici Cyrilometodějskou.

„Třetí nejzávaznější problém je na celé ulici Dlouhá, kde chybí chodník a pěší se pohybují po vozovce. Studie zde navrhuje nový chodník na celé horní straně, od Startého města až po učitelskou bytovku," jmenoval z nejpalčivějších dopravních otázek ředitel školy.

Dílčím cílem projektu bylo motivovat rodiče a děti, aby před automobilovou dopravou do školy upřednostnili pěší chůzi nebo jízdu na kole. Jako první z řady opatření proto vznikl přístřešek pro kola, na nějž přispěla dotací 35 tisíc korun Nadace Partnerství, 60 tisíc poskytlo Město Valašské Klobouky.

Jiná opatření už zůstávají v režii města. To letos dokončilo některé nové přístupové chodníky ke škole za několik set tisíc korun a připravuje další etapu úpravy komunikací pro rok 2015. Realizuje také projekt Bezbariérové město, díky kterému odstraňuje z hlavních tras po městě překážky pro pohodlný pohyb chodců, hendikepovaných i maminek s kočárky, a začalo se si se stavbou páteřní cyklostezky.

„Děkuji řediteli školy Karlu Ptáčkovi, za sběr a dodání materiálů pro studii. Jsme za vznik celého projektu velmi vděční, protože nám ušetří spoustu práce s hledáním řešení špatné dopravní situace kolem obou škol. Teď nás čeká realizace, ale předně nalezení způsobu financování," doplnila starostka Eliška Olšáková.

Projektu „Cesty ke škole? Pěšky nebo na kole!" se škola a s ní i žáci věnují už od letošního jara. Za tu dobu zrealizovali celou řadu aktivit, kterými měřili, zjišťovali a hlídali dopravní situaci ve městě. Připravili například soutěže v literární a výtvarné tvorbě na téma bezpečnosti silničního provozu, absolvovali exkurzi na stanici Policie ČR i několik besed s policisty, sledovali na přechodech pro chodce chování řidičů, měřili intenzitu dopravy v blízkosti školy i rychlost motoristů, realizovali dotazníkové šetření či jízdy zručnosti na kole. „V červnu jsme dokonce vyhlásili akci Dva dny bez aut, kdy všichni naši zaměstnanci i žáci měli nahradit automobilovou dopravu do školy chůzí, jízdou na kole, koloběžce či kolečkových bruslích. Setkala se s ohlasem a doufáme, že další léta bude počet nemotorizovaných větší. Nejdůležitější doprovodnou aktivitou bylo dotazníkové šetření mezi rodiči a žáky školy. Zjišťovali jsme si, jaké mají děti dopravní návyky a hlavně co je na cestě do školy ohrožuje a co by chtěli zlepšit. Žákům a jejich rodičům nejvíc vadí nepřehledná místa, části ulic bez chodníků, chybějící cyklostezka a vyhrazené pruhy pro cyklisty. Na některých ulicích by pěší také potřebovali vybudovat přechody pro chodce nebo alespoň bezpečná místa k přecházení." uvedl Karel Ptáček

Lenka Zvonková

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA