

Jaká byla zima a co čeká silničáře letos?

Ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Bronislav Malý shrnuje určitá uplynulá období a přibližuje veřejnosti výhledy pro nejbližší budoucnost.
Nedávno skončilo poměrně náročné období zimní údržby silnic. Jaká je jeho bilance pro Ředitelství silnic Zlínského kraje?
I když během uplynulé zimy nenastaly v našem kraji rozsáhlé kalamitní situace, nároky na zimní údržbu silnic byly mimořádné. Množstvím výkonů při zimní údržbě silnic i spotřebovaného posypového materiálu to byla nejnáročnější zima za celou dobu existence naší organizace (od roku 2001). Mimořádné bylo i to, že se zimní pohotovost silničářů protáhla až do první dubnové dekády. Tím byla uplynulá zima bohužel i nejnákladnější. V rozpočtu na celý kalendářní rok 2013 jsme měli na zimní údržbu původně rezervovanou částku 95 milionů korun, což odpovídalo dlouhodobému průměru z předchozích let. Za leden až duben jsme však zaplatili přes 118 milionů. A kde jsou peníze na letošní listopad a prosinec? Počasí nás tedy postavilo do velmi svízelné situace. Jednali jsme proto s vedením Zlínského kraje o posílení našeho rozpočtu. Jinak bychom museli chybějící prostředky ušetřit na letní údržbě silnic, na pokládce nových koberců a ochranných nátěrů a podobně. To by se samozřejmě negativně projevilo na kvalitě našich silnic.
Letní práce na údržbě silnic už jsou v plném proudu…
Pracovníci organizací Správy a údržby silnic Kroměřížska, Slovácka, Valašska i Zlínska postupně projíždějí celou síť krajských silnic. Nejdříve byl na řadě úklid, odvoz přebytečného inertního posypového materiálu, který zůstal na okrajích vozovek. Následují lokální vysprávky výtluků, které letos také v hojné míře zanechalo na vozovkách zimní počasí. Když odečteme nové vozovky, které jsou ve výborném stavu, zůstává v kraji na lokální vyprávky ještě asi 1 500 kilometrů silnic II. a III. třídy. Velmi rádi bychom více silnic opravovali metodou plošné obnovy povrchů. Tedy nejenom zaplňovat jednotlivé výtluky, ale pokládat souvislé nové živičné koberce, které mají životnost alespoň deset let. Letos máme zatím v rozpočtu na plošnou obnovu jen 20 milionů korun, za což jsme schopni předat motoristům asi osm kilometrů silnic s novými koberci. Stav silnic by si však zasloužil mnohem víc.
To byly opravy z provozních prostředků. A jak je na tom ŘSZK letos s investicemi?
Investiční plán ŘSZK na rok 2013 počítal se 17 stavbami. Nyní jsme jej museli dodatečně rozšířit ještě o 18. stavbu, když se po jarním tání sněhu sesula část silnice mezi Vlachovou Lhotou a Mirošovem. Tento sesuv je nezbytné sanovat a silnici zde opravit. Tři velké stavby (Holešov, Bystřice pod Hostýnem, Nedašova Lhota) nám pokračují už z minulého roku. Dokončila se už stavba u Cetechovic na Kroměřížsku. Rekonstrukce silnice mezi Nedašovou Lhotou a státní hranicí se Slovenskem s využitím prostředků EU v rámci programu přeshraniční spolupráce by mohla být hotova do konce června. Již bylo dokončeno výběrové řízení a podepsána smlouva se zhotovitelem stavby okružní křižovatky v Uherském Brodě a mostu u Mirošova. První z těchto staveb již byla zahájena, most u Mirošova se může začít rekonstruovat, jakmile opravíme sesuv u Vlachovy Lhoty, o kterém jsem se již zmiňoval, aby nebyl Mirošov z obou stran současně odříznut od silniční sítě. Výběrová řízení na další stavby jsou v různ é fázi rozpracovanosti. Již máme k dispozici výsledky pro stavby Jarošov, Fryšták, Polichno.
V loňském roce se nepodařilo zahájit plánovanou stavbu nového mostu a směrové úpravy silnice Bzové…
Ano, tam náš záměr zastavilo odvolání jednoho z účastníků výběrového řízení a časově zdlouhavé posuzování případu Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a soudem. Na stavbu proto vypisujeme nové výběrové řízení a doufáme, že se ji podaří realizovat letos.
Která letošní stavba by podle vás zasloužila zvláštní zmínku?
Po mnohaleté přípravě se podařilo přivést k realizaci rekonstrukci silnice II/487 z Ústí u Vsetína do obce Hovězí. Přípravu této stavby brzdilo složité majetkoprávní vypořádání. Museli jsme zajistit souhlasy všech vlastníků dotčených parcel, tedy jednat s více než 130 osobami a dalšími 13 právnickými subjekty. Některé soukromé pozemky pod silnicí zůstaly nevykoupeny ještě z období, kdy silnice patřila státu. Někteří vlastníci okolních parcel se například dožadovali vybudování sjezdů. Ty byly odstraněny třeba už před desítkami let a v časech hospodaření velkých zemědělských družstev je ani nikdo nepotřeboval. Ale už je zde také vypsáno výběrové řízení na zhotovitele a věřím, že by stavba mohla být zahájena letos v srpnu. Dokončení se plánuje v roce 2014.
Motoristy bude možná zajímat i rekonstrukce silnice Pozlovice – Luhačovice.
Jde o obnovu povrchu od lázeňských garáží na okraji Luhačovic v délce dvou kilometrů směrem k Dolní Lhotě. I tato stavba by mohla začít letos v srpnu. V tomto roce se bude pracovat na vozovce, v příštím roce stavbu dovrší vybudování nové okružní křižovatky v místě odbočení na Petrůvku. Z okružní křižovatky bude vytvořen i nový sjezd k autokempinku na přehradě.
Jak pomáhají při rekonstrukcích krajských silnic dotace EU rozdělované z Regionálního operačního programu Střední Morava?
Z letošních 18 investičních staveb využívá dotací z ROP 13 akcí, jedna stavba využívá programu přeshraniční spolupráce. Čerpání finanční pomoci z evropských fondů je pro nás velmi důležité. Dosud nám tyto peníze pomáhaly především v rekonstrukcích vybraných hlavních silničních tahů v kategorii silnic II. třídy. Směřujeme k tomu, aby se v budoucnu ani jediný kilometr silnic II. třídy nedostal do hodnocení „havarijní stav". Do konce června budeme mít připraveny další projekty – pro poslední výzvu ROP, u které je dotační alokace ve výši 285 milionů korun. Jejich realizace by potom přicházela v úvahu v roce 2014 s dokončením nejpozději do 30. června 2015.
-tz-

TOP REKLAMA










