

Cyklisté a chodci noste reflexní prvky

Měnící se počasí, klimatické a povětrnostní podmínky spojené se sníženou viditelností by si kromě řidičů motorových vozidel měli uvědomovat také chodci a cyklisté. Ti všichni by měli dbát zvýšené opatrnosti a zároveň by se měli zamyslet nad tím, co mohou ještě zdokonalit ve vztahu k vlastní bezpečnosti. Zcela zásadním pravidlem pro každého účastníka silničního provozu je být viděn.
Dne 20. února 2016, nabyla účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, která mimo jiné zavádí novou povinnost pro chodce, a to mít na sobě reflexní prvky.
§ 53, odst. 9 zákona č. 361/2000 Sb. zní:
„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."
![]() |
Zdroj: BESIP |
Při pohybu na silnicích jsou nejzranitelnější nemotorizovaní účastnící silničního provozu, chodci a cyklisté. Zejména chodci by proto měli dbát na to, aby byli dobře vidět na dostatečnou vzdálenost a řidiči motorových vozidel se jim tak mohli včas vyhnout a předešli tak tragickým střetům.
Řadou testů bylo prokázáno, že pohybuje-li se na pozemní komunikaci chodec v tmavém oblečení, je pro řidiče přijíždějícího vozidla viditelný na pouhých 18 metrů, v bílém oblečení je viditelný již na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrování.
-red-

TOP REKLAMA










