Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Michal Berg: Kraj o novinkách v dopravě neříká celou pravdu

date_range 07.Lis, 2019 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Na ilustrační koláži Michal Berg

V posledních dnech představitelé Zlínského kraje představují novinky v autobusové a železniční dopravě, které nastanou od poloviny prosince. Všechny změny jsou prezentovány tak, že jsou buď k lepšímu, nebo že se pro cestující nic nezmění. „Kraj ale neříká celou pravdu. Některým lidem se cestování zlevní, ale mnoha lidem se zase zdraží nebo zkomplikuje,“ uvedl Michal Berg ze Strany zelených.

 

Cestování se zdraží těm, kdo jsou majiteli IN karet Českých drah IN25 a IN 50. Ty již nebudou nadále v krajských spojích platit, stejně tak v nich nebude platit skupinová sleva. „Problematické je to zejména pro cestující s IN 50, kteří patří k těm, kdo vlaky využívají nejvíc. Pro ně se cestování zdraží zhruba o čtvrtinu,“ uvedl Michal Berg. „Lidé, kteří šetří životní prostředí a jezdí hodně vlakem, tak budou nejvíce potrestáni,“ dodal.

 

Další problém je v tom, že Zlínský kraj nevyjednal s Českými drahami vzájemné uznávání jízdenek. Cestující tak musí pozorně sledovat, do jakého vlaku nastoupí a jakou jízdenku má koupenu. „Například na trati Vsetín – Valašské Meziříčí tak může dojít k situaci, kdy cestující, kterému například ujede rychlík, nemůže na stejnou jízdenku použít následující osobní vlak, a naopak. Je to tedy přesně opak integrovaného systému, kdy lze na jedu jízdenku cestovat čímkoli,“ upřesnil Michal Berg. Řešení je podle něj přitom zjevné: „V normální situaci by kraj uznával jízdenky ČD a naopak, v dálkových vlacích ČD by byly uznávány krajské jízdenky. To by bylo pro cestující nejpohodlnější. Cokoli jiného je paskvil.“

 

Problémem je i to, že krajské jízdenky nebude možné koupit přes internet nebo mobilní telefon. Zároveň s rušením pokladem v některých stanicích tak lidé budou muset jízdenky nakupovat mnohem častěji nepohodlně přímo u průvodčích. „Nákup přes internet nebo mobil je pro mnoho lidí už standardem, a tohle je krok zpět,“ uvedl Michal Berg.

 

V neposlední řadě se lidem zkomplikuje i dálkové cestování do Ostravy nebo Brna. Na trase Brno – Bohumín totiž začne jezdit společnost Regiojet, nicméně stát zatím nepřipravil lidem možnost nakoupit jednotnou jízdenku, která by platila po celé trase, kterou obsluhuje více dopravců. Pro banální jízdu z Huslenek do Brna tak člověk bude muset kupovat tři různé jízdenky, namísto jedné jako doposud. Nejprve si u průvodčího v Huslenkách koupí jízdenku do Vsetína u společnosti Arriva, potom si musí koupit u průvodčího nebo na pokladně (pokud to stihne) krajskou jízdenku na vlak ČD, a následně jízdenku Hranice na Moravě – Brno u Regiojetu. „Tohle není problém kraje, ale ministerstva dopravy, které vede hnutí ANO, nicméně kraj by měl své občany pravdivě informovat o tom, že se jim cestování na větší vzdálenosti také zkomplikuje,“ uvedl Michal Berg.

 

Mohlo by vás také zajímat:

Přeshraniční osobní vlaky skončí. Starostové obcí se zlobí

Nový jízdní řád přinese změny. „Je to těžký úder integraci Evropy, které mají všichni politici plná ústa,“ říká starosta Střelné Petr Kráčmar …

Jak to vidí Zlínský kraj

 

Tarif stanovující výši jízdného a dovozného, druhy jízdních dokladů a způsob jejich použití, tarifní pravidla, smluvní přepravní podmínky a další ustanovení schválili na svém pondělním jednání krajští radní. Oproti současnému stavu čekají cestující například tyto změny:

 

• Tarif bude jednotný pro celé území kraje
• U řady spojů vyjde cestující jízda levněji než nyní
• Ceny jízdného budou stejné pro vlaky i autobusy
• Pro základní slevu jízdného nebudou potřeba slevové karty

 

„Na základě smluv s dopravci platných od 15. prosince nově jako objednatel poneseme riziko tržeb z jízdného a budeme i jejich příjemcem. Strukturu tarifu a výši jízdného jsme tedy nastavili tak, aby byli cestující motivováni využívat veřejnou dopravu, ale současně i tak, aby to nemělo významně negativní dopad do krajského rozpočtu. Je nutné zdůraznit, že tento tarif byl vytvořen jako dočasné řešení, před zavedením plnohodnotné Integrované dopravy Zlínského kraje,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za oblast dopravy Pavel Botek.

 

Nový tarif bude podle něj spravedlivější v tom, že bude kilometrický a lidé tak zaplatí jen za to, co opravdu ujedou. Díky tomu a také díky sjednocení tarifu pro celé území kraje tak v mnoha případech cestující významně ušetří. Například za cestu autobusem ze Zlína do Vsetína přes Liptál dnes zaplatíte 62 korun, nově to bude 45 korun. Výrazně levněji vyjde i cestování po Zlínském kraji vlakem, kdy oproti současným cenám základního jízdného u Českých drah budou ceny v rámci nového tarifu Zlínského kraje nižší o celou čtvrtinu. Kromě toho bude ve všech vlacích i autobusech i nadále platit sleva 75 % pro děti, studenty a důchodce,“ dodal Pavel Botek.

 

Kilometrický tarif

 

U nového kilometrického tarifu se cena základního jízdného u autobusů i vlaků jednoduše vypočítá tak, že k pevné nástupní sazbě ve výši 9 korun se vždy připočte 1 koruna za každý kilometr na trase. Například za cestu dlouhou 10 kilometrů tak cestující ve vlaku i autobuse zaplatí 19 korun.

 

Vlaky

 

Krajský tarif bude platit ve všech osobních a spěšných vlakových spojích v rámci Zlínského kraje a dále také na tratích č. 303 do stanice Kojetín, č. 330 do stanice Moravský Písek a č. 340 do stanice Veselí nad Moravou. Cestující přitom nebudou muset řešit, zda využijí vlak Českých drah nebo společnosti ARRIVA vlaky, protože jízdenka bude platná u obou dopravců a bude navíc i přestupná. Zakoupit ji bude možno na nádražích u prodejních přepážek obou dopravců. Kde pokladna nebude, tak přímo ve vlaku bez navýšení ceny.

 

Tarif Zlínského kraje však zatím nebude platit ve vlacích Českých drah vyšší třídy (rychlíky, expresy, Intercity apod.). Jízdenky pro tyto vlaky tedy budou nadále prodávat pouze České dráhy na základě svého tarifu. To by se však mohlo již brzy změnit. Zlínský kraj s Českými drahami intenzivně jedná o tom, aby krajský tarif mohl být na území kraje uznáván i ve vlacích vyšší třídy. Prozatím však na jízdenku s tarifem Zlínského kraje nebude možno těmito vlaky cestovat. „Věříme, že by se nám to mohlo podařit, když ne od prosince, tak již během prvního čtvrtletí příštího roku. Do té doby prosíme cestující o trpělivost,“ řekl náměstek Pavel Botek. K tomuto cíli směřuje i společné prohlášení hejtmanů šesti krajů včetně Zlínského, ve kterém deklarují společný zájem při jednání s Českými drahami o možnosti akceptace krajských tarifů ve vlacích Českých drah a možnosti prodeje krajských jízdenek prostřednictvím elektronické aplikace Můj vlak.

 

V případě, že cílová zastávka cestujícího bude za hranicemi Zlínského kraje, zakoupí u Českých drah jízdenku vycházející z jejich tarifů. Výjimku tvoří výše zmíněné úseky tratí 303, 330 a 340, kde bude možno využít tarif Zlínského kraje. U dopravce ARRIVA Vlaky bude cestujícímu v rámci tarifu Zlínského kraje prodána jízdenka buď do posledního místa na trati na území Zlínského kraje, nebo do místa, kde bude cestující přestupovat na navazující spoj Českých drah (zde si pak cestující koupí jízdní doklad do cílové stanice za hranicemi Zlínského kraje).

 

Pro lidi, kteří jezdí často, budou v rámci krajského tarifu k dispozici 7denní a 30denní časové jízdenky.

 

Autobusy

 

Tarif Zlínského kraje bude platit u všech autobusových linek v rámci Zlínského kraje a rovněž také u spojů za hranice kraje, jejichž objednavatelem je Zlínský kraj. U ostatních bude platit tarif příslušného dopravce. Na rozdíl od železnice bude jízdenka nepřestupná, cestující si ji vždy bude moci koupit pouze na daný spoj. Časové jízdenky nebudou u linkové autobusové dopravy k dispozici.

 

-tz-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA