Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Přeshraniční osobní vlaky skončí. Starostové obcí se zlobí

date_range 07.Říj, 2019 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Ilustrační obrázek: redakce

Od příští změny jízdního řádu přijdou lidé z Horní Lidče a Střelné o přímé spojení osobními vlaky na Slovensko. Zlínský kraj se na jejich provozu nedohodl se slovenským národním dopravcem ZSSK.

 

Osobní vlakovou dopravu dosud zajišťuje na úseku Horní Lideč – Púchov jen slovenská ZSSK. Tato společnost spolupracuje s Českými drahami. Zlínský kraj tento provozní soubor nově zadal společnosti Arriva. Ta chtěla svými vlaky na českém území nahradit vlaky slovenské a jezdit až do Púchova (tak jak je v návrhu nového jízdního řádu). Na tom se ale nedohodli se slovenskou ZSSK, která úsek obsluhuje doposud. Zlínský kraj reagoval tak, že slovenské vlaky neobjednal.

 

Důvodem má být vysoká cena za provoz jednotek Železničné spoločnosťi Slovensko, která byla ze strany slovenských železnic požadována. Za úsek Horní Lideč st. hr. – Horní Lideč to bylo cca 5,5 mil. korun ročně. „Vedení Zlínského kraje rozhodlo o zrušení objednávky těchto vlaků.  Střelná však zůstane obsluhována regionálními vlaky z české strany, které zůstanou v provozu tak, jak je uvedeno ve zveřejněném návrhu jízdního řádu na stránkách SŽDC. Není tedy pravdou, že by Střelná zůstala bez železniční dopravy,“ uvedl koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Ing. František Brachtl v textu zaslaném obci Střelná (celý text zde). Podle ZSSK požadovaná cena zůstala stejná jako v minulých letech.

 

Dokumenty potvrzující zrušení spojů

 

Kraj přislíbil, že vlaky, které měly zabezpečovat spojení mezi Horní Lidčí a Púchovem budou v úseku Horní Lideč – Střelná nahrazeny autobusovou dopravou. Nicméně je zrušeno spojení osobní železniční dopravou mezi Púchovem a Horní Lidčí. V praxi to znamená, že slovenské osobní vlaky svou jízdu ukončí v poslední stanici před státními hranicemi tedy ve Strelence a české osobní vlaky ve Střelné.  Obce za naší východní hranicí: Strelenka, Lysá p.Makytou, Lúky p.Makytou, Zariečie a Dohňany přijdou o vlakové spojení s Českem. Valašská obec Střelná zase o spojení se Slovenskem. Rychlíky v těchto stanicích samozřejmě nezastavují.

Cedule „směr Púchov“ bude ve Střelné zcela zbytečná, foto: redakce

Když se v roce 2013 dokončila rekonstrukce Střelenského tunelu, tehdejší vedení Zlínského kraje mluvilo o dosažení kvalitního propojení regionů, že hranice je již jen čára na mapě. Jak se zdá, všechno je jinak. „Je to těžký úder integraci Evropy, které mají všichni politici plná ústa. Do této trati bylo a dále budou investovány stovky milionů a pro spojení občanů příhraničních obcí se stane bezvýznamnou. Je to v příkrém kontrastu například  se situací v Čechách, kde se již zaniklé tratě a příhraniční dopravní spojení obnovují s Německem a Polskem třeba jenom z turistických důvodů,“ neskrývá rozhořčení starosta obce Střelná Ing. Petr Kráčmar.

 

[envira-gallery id=“56914″]

 

Starosta připomněl, že dopravní spojení se SR fungovalo za všech režimů, dokonce i za rozdělení republiky.„Honosně se slavilo 70 i 80 let existence trati za spoluúčasti všech vesnic na trati a pokud se toto rozhodnutí nezmění, 90 let slavit nebudeme.  Starostové na obou stranách hranice vyvinou maximální úsilí, aby dopravní spojení se Slovenskou republikou fungovalo alespoň jako doposud,“ dodal starosta Střelné Petr Kráčmar.

 

Aktualizace 10. 10. 2019

Oficiální stanovisko Zlínského krajského úřadu, které dorazilo s omluvou za pozdější odpověď do naší redakce 10. 10. 2019:

 

Požadavky ZSSK na úhradu provozu jejich vlaků na území ČR (cca 5,5 mil. Kč ročně za ten kratičký úsek z hranice do Horní Lidče) byly bohužel řádově vyšší, než je průměrná cena ve Zlínském kraji, a protože jednání mezi společností ARRIVA a ZSSK o snížení této vysoké ceny nevedla k výsledku, rozhodlo vedení Zlínského kraje o zrušení těchto vlaků.

 

Nelze se chovat jinak než s péčí řádného hospodáře a neodůvodněně vysoká cena je rizikem, že by mohl někdo takovou cenu v budoucnu považovat za přemrštěnou i v trestněprávní rovině.

 

Od nového jízdního řádu proto nebude přeshraniční spojení regionálními vlaky v úseku Horní Lideč – Púchov zajištěno. Dálkové rychlíky Praha – Žilina zůstanou v provozu beze změny.

 

Pokud jde o obsluhu Střelné z české strany, bude od/do Horní Lidče za všechny tyto vlaky zajištěna náhrada dle konkrétních možností vlakem nebo autobusem. V současnosti se náhradní řešení připravuje. S náhradním spojením na Slovensko se zatím nepočítá, v závislosti na dalším vývoji je však možné přehodnocení tohoto stavu.

 

Všichni si uvědomujeme, že přeshraniční doprava a propojení evropských regionů je trend, na kterém je postavena celá myšlenka propojené Evropské unie. Vždycky to ale primárně závisí na ochotě jednat a dohodnout se na nějaké variantě, která bude oboustranně akceptovatelná. To se ani v případě jednání Zlínského kraje na slovenském Ministerstvu dopravy, ani v případě jednání dopravců ARRIVA a ZSSR bohužel nepodařilo.

 

S pozdravem

 

Ing. Emilie Slavíková
Vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství

 

Zlínský kraj tedy opravdu nepočítá s vlakovým spojením osobními vlaky na Slovensko. Nechává si však otevřená zadní vrátka v závislosti na dalším vývoji situace. Že by přece jenom pro obyvatele v příhraniči zbyla ještě nějaká naděje?

 

-red-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA