

Zájem o řidičské oprávnění se stabilizoval

Odbor dopravy a silničního hospodářství Městského úřadu Valašské Klobouky eviduje meziroční snížení zájmu o řidičská oprávnění a stabilizaci počtu podaných žádostí na hladině běžných číslech. Rok 2009 totiž do autoškol přivedl 697 uchazečů, což je oproti rekordnímu roku 2008 o 134 žadatelů méně. Vliv na to má především velmi slabá poptávka dopravců po nových řidičích a jejich související malý zájem o skupiny C a C+E. Oprávnění skupiny B byla loni nejfrekventovanějšími, a to i proto, že umožňují řízení populárních čtyřkolek. O jejich získání se ucházelo 446 žadatelů, kteří tvoří téměř 65% všech přezkoušených.
„Loni prošlo závěrečnými zkouškami 697 žadatelů o řidičské oprávnění a dalších 17 řidičů bylo přezkoušeno z odborné způsobilosti v souvislosti s vrácením řidičského průkazu po zákazu řízení nebo dosažení dvanácti bodů. Počet se tak navrátil na průměr minulých let," shrnul zkušební komisař a referent dopravního odboru Miroslav Beňo. Pokles byl zaznamenán hlavně u žádostí o vyšší skupiny řidičského oprávnění, C a C+E, kde loni absolvovalo závěrečné zkoušky o 90 žadatelů méně než v předcházejícím roce. Zhruba stejný zájem je o řidičský průkaz typu B, který ale hodlají žadatelé stále častěji využívat i pro jízdu na čtyřkolce. |
Úspěšnost žadatelů závěrečných zkoušek je značně kolísavá. Ze všech zájemců jich napoprvé zkoušky nesložilo 214, drtivá většina jich přitom byla prvořidičů, tedy uchazečů, kteří absolvovali autoškolu poprvé. „Nejvíce to bylo o podskupiny A1, potřebné pro motocykl do 125 ccm a 11kW, kterou může zájemce získat už v 16 letech. U první zkoušky jich neprospělo hned 44%. Ve skupině B neprošlo napoprvé z testů nebo jízd 34% žadatelů," uvedl Miroslav Beňo s tím, že neúspěšní mohou zkoušky opakovat. Dřívější pravidlo tří pokusů už neplatí a uchazeč může přijít hned několikrát v řadě, vždy po uplynutí pěti pracovních dní, a to po dobu půl roku od vykonání první zkoušky. „Že ani to nestačí, dokladuje jeden z žadatelů, který zkoušku z testů nesložil ani po dvanácti pokusech. Do půlroční lhůty to nezvládlo dalších 10 uchazečů, a tak jim musela být jejich žádost vrácena," poznamenal komisař.
Pokud je jednou z podmínek pro udělení některé skupiny oprávnění také věk, je možné, aby se uchazeč v autoškole připravoval už před dosažením této hranice a závěrečné zkoušky podstoupil až po dovršení potřebného věku. Vůbec nejdříve je možné získat řidičák v patnácti letech na skupinu AM, tedy na mopedy a malé motocykly do nejvyšší konstrukční rychlosti 45 km/hod. Jen během roku 2009 u zkoušek stanulo 439 žadatelů mladších 20ti let, což představuje 63% všech přezkoušených. „Ale že získání řidičského oprávnění není výsadou jen mladých, dokazuje stále více žadatelů starších 50ti let. Takových eviduje odbor dopravy za loňský rok celkem 24. Autoškolu i zkoušky na skupinu B dokonce úspěšně absolvoval jeden žadatel ve věku 62 let," uzavřel Miroslav Beňo. K nejčastějším důvodům, proč se starší uchazeči pouštějí do úsilí k získání průkazu, patří potřeba samostatnosti v místech se špatnou dopravní obslužností a péče o starší členy rodiny, kteří vyžadují dojíždění k lékařům. |
Lenka Zvonková |

TOP REKLAMA










