Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Zájem o řidičské oprávnění se stabilizoval

date_range 09.Dub, 2010 featured_play_list Aktuality
 
 
Odbor dopravy a silničního hospodářství Městského úřadu Valašské Klobouky eviduje meziroční snížení zájmu o řidičská oprávnění a stabilizaci počtu podaných žádostí na hladině běžných číslech. Rok 2009 totiž do autoškol přivedl 697 uchazečů, což je oproti rekordnímu roku 2008 o 134 žadatelů méně. Vliv na to má především velmi slabá poptávka dopravců po nových řidičích a jejich související malý zájem o skupiny C a C+E. Oprávnění skupiny B byla loni nejfrekventovanějšími, a to i proto, že umožňují řízení populárních čtyřkolek. O jejich získání se ucházelo 446 žadatelů, kteří tvoří téměř 65% všech přezkoušených.

„Loni prošlo závěrečnými zkouškami 697 žadatelů o řidičské oprávnění a dalších 17 řidičů bylo přezkoušeno z odborné způsobilosti v souvislosti s vrácením řidičského průkazu po zákazu řízení nebo dosažení dvanácti bodů. Počet se tak navrátil na průměr minulých let," shrnul zkušební komisař a referent dopravního odboru Miroslav Beňo. Pokles byl zaznamenán hlavně u žádostí o vyšší skupiny řidičského oprávnění, C a C+E, kde loni absolvovalo závěrečné zkoušky o 90 žadatelů méně než v předcházejícím roce. Zhruba stejný zájem je o řidičský průkaz typu B, který ale hodlají žadatelé stále častěji využívat i pro jízdu na čtyřkolce.

 
Úspěšnost žadatelů závěrečných zkoušek je značně kolísavá. Ze všech zájemců jich napoprvé zkoušky nesložilo 214, drtivá většina jich přitom byla prvořidičů, tedy uchazečů, kteří absolvovali autoškolu poprvé. „Nejvíce to bylo o podskupiny A1, potřebné pro motocykl do 125 ccm a 11kW, kterou může zájemce získat už v 16 letech. U první zkoušky jich neprospělo hned 44%. Ve skupině B neprošlo napoprvé z testů nebo jízd 34% žadatelů," uvedl Miroslav Beňo s tím, že neúspěšní mohou zkoušky opakovat. Dřívější pravidlo tří pokusů už neplatí a uchazeč může přijít hned několikrát v řadě, vždy po uplynutí pěti pracovních dní, a to po dobu půl roku od vykonání první zkoušky. „Že ani to nestačí, dokladuje jeden z žadatelů, který zkoušku z testů nesložil ani po dvanácti pokusech. Do půlroční lhůty to nezvládlo dalších 10 uchazečů, a tak jim musela být jejich žádost vrácena," poznamenal komisař.

Pokud je jednou z podmínek pro udělení některé skupiny oprávnění také věk, je možné, aby se uchazeč v autoškole připravoval už před dosažením této hranice a závěrečné zkoušky podstoupil až po dovršení potřebného věku. Vůbec nejdříve je možné získat řidičák v patnácti letech na skupinu AM, tedy na mopedy a malé motocykly do nejvyšší konstrukční rychlosti 45 km/hod. Jen během roku 2009 u zkoušek stanulo 439 žadatelů mladších 20ti let, což představuje 63% všech přezkoušených. „Ale že získání řidičského oprávnění není výsadou jen mladých, dokazuje stále více žadatelů starších 50ti let. Takových eviduje odbor dopravy za loňský rok celkem 24. Autoškolu i zkoušky na skupinu B dokonce úspěšně absolvoval jeden žadatel ve věku 62 let," uzavřel Miroslav Beňo. K nejčastějším důvodům, proč se starší uchazeči pouštějí do úsilí k získání průkazu, patří potřeba samostatnosti v místech se špatnou dopravní obslužností a péče o starší členy rodiny, kteří vyžadují dojíždění k lékařům.

 
Lenka Zvonková
 

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA