Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Baťův výtah opět v provozu. Dva měsíce probíhala renovace

date_range 05.Čvc, 2025 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Baťův výtah opět v provozu. Dva měsíce probíhala renovace. Foto: Zlínský kraj

Legendární Baťův výtah v budově 21, v níž sídlí Krajský úřad Zlínského kraje, je po dvouměsíční komplexní renovaci. Odborní pracovníci během ní zrestaurovali vnitřní i vnější části výtahu, výmalby se dočkala výtahová šachta a řemeslníci provedli i hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhé etáži. Veškeré práce přišly na 2,9 milionu korun. Od 1. července začne výtah opět sloužit k prohlídkám.

 

„Baťův výtah je unikátní technickou památkou a raritou. Abychom jej zachovali v dobrém stavu i pro další generace, museli jsme investovat do jeho obnovy. Mám radost, že se to podařilo a věřím, že návštěvníci, především pak ti, kteří výtah uvidí poprvé, budou fascinováni jeho jedinečností a že to pro ně bude silný zážitek,“ říká Jitka Hlavačková, ředitelka Krajského úřadu Zlínského kraje.

 

Před renovací většina částí výtahu, repasovaných při rekonstrukci celého objektu v roce 2004, už nesplňovala požadavky na bezproblémový provoz. Repasi potřebovalo například původní strojní vybavení i některé interiérové prvky, které bylo z hlediska památkové ochrany nutné udržet v dobrém stavu. Obnovy se tak dočkala kaučuková podlaha zvaná „zlinolit“ i všechny dřevěné části výtahu, tedy stůl, židle a stěny. Všechny restaurátorské a konzervátorské zásahy provedli odborníci podle přesně stanovených postupů s použitím vybraných materiálů.

 

Baťův výtah opět v provozu. Dva měsíce probíhala renovace. Foto: Zlínský kraj

 

„Baťův výtah je jedinečný, z našeho pohledu jde o trochu jiné zařízení, než na kterých běžné děláme. Ale vzhledem k tomu, že jsme strojaři, jsme si i s ním dokázali poradit,“ říká jeden z restaurátorů Tomáš Flimel a dodává: „Pokud by nyní výtah nedostal potřebnou péči, jeho některé plochy a mechanismy by začaly postupně degradovat a odcházet. Postupem času by tak mohly fungovat pouze jako estetický prvek, ale nebyly by funkční. Hrozilo také, že všechny plochy začnou čím dál více oxidovat, což by vedlo k degradaci celého výtahu.“

 

Renovace výtahu byla součástí projektu „Revitalizace Baťova mrakodrapu III“, jehož investorem je Zlínský kraj. Ten dále zahrnuje kompletní modernizaci kamerového systému a obnovu protipožárních dveří na chráněných únikových cestách v budově 21. Celkové náklady jsou předběžně odhadnuty na necelých 16,5 milionu korun, z toho 13,4 milionu pokryje dotace Evropské unie.

 

Baťův výtah má rozměry 6 x 6 metrů a pohybuje se rychlostí 0,65 metru za sekundu. Sloužit měl jako pojízdná kancelář ředitele firmy Jana Antonína Bati. Vybaven je elektrickou klimatizační jednotkou, pracovním stolem s telefony a nechybí ani umyvadlo s teplou a studenou vodou. Traduje se, že si ho J. A. Baťa vymyslel, aby mohl kontrolovat úředníky při práci. Důvod byl ale jiný. Kancelář ve výtahu měla sloužit k tomu, aby Baťa mohl rychle komunikovat se všemi odděleními, kdykoli bylo potřeba. Ve skutečnosti ale ve výtahu nakonec nikdy nejel, protože ještě před jeho dokončením byl nucen na začátku druhé světové války i s rodinou opustit republiku. V pojízdné kanceláři poté dokonce neúřadoval ani nikdo jiný.

 

-tz-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA