

Zlínský kraj chce od roku 2029 nasadit na tratě bateriové vlaky

Celkem 14 vlaků s bateriovým pohonem chce od roku 2029 nasadit do provozu na svém území Zlínský kraj. Nahradit mají soupravy s dieselovým pohonem, oproti kterým budou ekologičtější a nabídnou i úspornější provoz.
„Bateriové vlaky, tedy vlaky poháněné elektrickou energií uloženou v bateriích, nabízejí několik výhod, zejména ve srovnání s dieselovými vlaky a v některých případech i s elektrickými vozy napájenými z trolejí. Mezi ty hlavní patří nižší provozní náklady, menší nároky na údržbu a ekologický provoz,“ vysvětlil statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel, zodpovědný za dopravu.
Bateriové vlaky se vyznačují také tichým chodem s výrazně nižším hlukem než dieselové. Další jejich velkou předností je, že ke svému provozu nepotřebují trakční vedení, mohou tedy jezdit i na neelektrifikovaných tratích.
S nasazením bateriových vlaků Zlínský kraj počítá postupně od platnosti nových jízdních řádů v prosinci 2029, tedy v rámci nově vysoutěžených smluv s drážními dopravci pro období let 2029 až 2039. Dopravci na jejich pořízení budou moci použít dotace z Modernizačního fondu (programu TRANSGov), o které v rámci připraveného projektu v nejbližší době zažádá Zlínský kraj jako objednatel veřejné dopravy. Právě získáním této dotace je nákup bateriových vlaků podmíněn.
Bateriové vlaky by ve Zlínském kraji měly jezdit na těchto linkách:
Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí
Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí – Vsetín – Valašské Klobouky – Bylnice
Velké Karlovice – Vsetín – Valašské Klobouky – Bylnice
Velké Karlovice – Vsetín
Vizovice – Zlín – Otrokovice
Vizovice – Zlín – Otrokovice – Přerov – Olomouc
Vizovice – Zlín – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště
Zlín – Otrokovice
Video: První bateriový vlak navržený a vyrobený v Česku
-tz-

TOP REKLAMA










