Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Autobusy Yutong pod palbou kritiky

date_range 09.Bře, 2014 featured_play_list Aktuality

 

Přibližně před rokem proběhla řadou médií zpráva, že soukromá společnost ČSAD Vsetín a.s. dosáhla nevídaného úspěchu nákupem 17 vozů autobusů Yutong díky evropským fondům získaným skrze ROP Střední Morava, kdy 40% nákladů hradila EU. Právě tento obchod je příkladem, jak nesmyslné může být nařízení, aby se při výběrovém řízení vycházelo z nejnižší nabídky.

Díky úsporám budou občané na Vsetínsku trpět další léta při cestování těmito nepohodlnými autobusy, protože cenovou nabídkou porazily ve výběrovém řízení nesrovnatelně kvalitnější autobusy, například Irisbus Iveco, jejichž řadu Crossway ČSAD Vsetín používá taktéž. Takže stejně jako u čínského textilu nízké výrobní náklady porazily kvalitu.

Média vyzdvihují fakt, že se jedná o největšího výrobce autobusů na světě. Vzhledem k tomu, že jde o Čínu s 1, 3 miliardami obyvatel, ztrácí tato informace jakoukoliv vypovídací hodnotu, poněvadž výrobce bude asi největší na světě, i když nevyveze ani jeden kus. Velké překvapení čeká toho, kdo si třeba do Googlu zadá pár anglických slovíček: picture bus yutong, rozklikne si obrázky a zjistí, co si vsetínský dopravce ze široké nabídky vybral. Samozřejmě to nejjednodušší vozítko. To se pak vyhrávají výběrová řízení.

Když se poprvé před lidmi ze Vsetínska otevřely dveře autobusu Yutong, zaplesalo srdce snad každému. Nízkopodlažní nástup tak prostorný, že by klidně mohlo nastupovat pět osob najednou. Ovšem zbytečně, poněvadž musí čekat na zakoupení lístku. Snad ještě více prostorný je i výstup s mechanickou plošinou pro invalidní vozíky. Tím jsou však plusy autobusu Yutong vyčerpány.

Hned za nástupním prostorem jsou u jednoho ze dvou zakoupených typů místo sedadel naprosto nesmyslné plochy (snad odkládací?). Tím je snížena kapacita sedadel o čtyři místa. Což je při pouhých 32!!! místech k sezení na pováženou. Jestliže uvážíme, že jsou tyto autobusy používány v příměstské dopravě, tak si určitě mnozí dovedou představit, jak přeprava v autobuse vypadá v pátek navečer při cestě ze Vsetína do Velkých Karlovic nebo do Rožnova pod Radhoštěm. Ano, občané k sobě mají velmi, opravdu velmi blízko. Ovšem autobusová doprava 21. století by kvalitou neměla alternovat návrat do počátků socialismu.

Autobusy Yutong (dva vpravo) v garážích ve Vsetíně     foto redakce

Po nízkém podlaží u řidiče nás ve zbytku autobusu čeká už jen překážková dráha. Sedadla jsou díky nízkému nástupu docela vysoko, což určitě nepotěší seniory a občany s pohybovými problémy dolních končetin. O schodech do zadní poloviny vozu nemluvě. Mezi sedadly je natolik málo prostoru, že i osoby středního vzrůstu se koleny dotýkají sedadel před sebou. Jak by si asi v tomto prostoru liboval dvoumetrový chlap? Jasně, je to výrobek z Číny, oni jsou přece drobnější… Tak proč nakupujeme něco, co přes tvrzení dopravce neodpovídá evropskému standardu?

Malý prostor mezi sedadly skýtá jedinou výhodu. Totiž umělé potahy jsou tak klouzavé, že když autobus brzdí, cestující pokračuje v jízdě a právě nedostatek prostoru zabrání, aby pokračoval příliš daleko. Na druhou stranu, při vystupování s holemi je to pro dotyčné doslova boj a utrpení. Navíc pořád s obavou, aby se nepřerazili při pádu do strže uličky. Je to opravdu tak nepochopitelné, že pro seniora je výška umístěného sedadla mnohem vyšší než pro zdravého člověka? Přitom firma Yutong nabízí konkrétní vůz vhodný pro seniory.

Přestože jsou autobusy používány pro příměstskou dopravu, nemají žádné odkládací prostory!? Velmi zajímavě jsou rovněž řešena držadla pro stojící. V přední části jsou asi pro vyšší, teprve dále pro občany nižšího vzrůstu. Návěstidlo pro orientaci cestujících, kteří se v našich krajích nevyznají, je k ničemu, když řidiči nepřepínají stanice tam, kde nikdo nepřistupuje. A tak se klidně může stát, že při cestě z Rožnova na zastávce Valašské Meziříčí, Hrachovec, cihelna svítí označení zastávky Zubří. Dalším nedostatkem, a to docela podstatným, je vyšší vnitřní hlučnost, což je v dnešní době, již tak velmi hlučné, opravdu vážný nedostatek.

Takže shrnuto a podtrženo, jediným, kdo je s novými autobusy spokojen, je asi pouze soukromá společnost ČSAD Vsetín a.s., která ušetřila 40% nákladů. Ale cestujícím větší pohodlí při cestování tímto nákupem určitě nezajistila.

Radomír Dolanský

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA