Kryty kanálů už zloděje asi lákat nebudou
Další technologickou novinku vyzkouší při správě a údržbě komunikací Ředitelství silnic Zlínského kraje. Jde o pryžové kanálové mříže a vpusti. Z pryžového granulátu, získávaného zpracováním ojetých pneumatik, je vyrábí společnost RPG Recycling v Uherském Brodě.
Kanálové mříže a vpusti jsou zejména v obcích běžnou součástí komunikací. Dosud se vyráběly z litiny. Při přejíždění koly automobilů někdy vydávají nepříjemný hluk. V minulosti se také stávaly terčem útoků zlodějů, kteří se za ně snažili získat nějaké peníze odvozem do výkupen sběrných surovin. Oběma uvedeným negativům by měly lépe čelit mříže a vpusti vyrobené z pryžového granulátu. „Jde o novinku, která zatím ještě na silnicích II. a III. třídy v našem kraji nebyla použita. Při výměnách kanálových mříží a vpustí hodláme instalovat několik těchto pryžových prvků. Vyzkoušíme, jak se v běžném provozu osvědčí. V kladném případě budeme využití pryžových vpustí doporučovat i projektantům, kteří pro nás připravují dokumentaci pro rekonstrukce silnic," uvedl ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý. |
foto ŘSZK |
Cenové rozdíly mezi litinovými a pryžovými mřížemi a vpustěmi jsou minimální. Také pevnostní parametry pryžových mříží odpovídají normám pro mříže litinové. Ceník pryžových kanálových vpustí je zveřejněn na internetových stránkách výrobce www.rpgrecycling.cz. Využití pryžových vpustí je výhodné z hlediska životního prostředí, když zde dochází k recyklaci a opětovnému využití materiálu ze starých pneumatik. Technologii drcení ojetých pneumatik a výroby pryžového granulátu začal zkoušet už v roce 1985 Výzkumný ústav gumárens! ké a plastikářské technologie ve Zlíně. První tři pryžové kanálové mříže si v těchto dnech pořídila Správa a údržba silnic Zlínska. Jejich instalaci v terénu však zatím předvedla jen ukázkově novinářům. |
-tz- |