Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Nezávislá studie tvrdí, že je MHD na Vsetíně dražší než v Praze

date_range 19.Kvě, 2020 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Autobusové nádraží ve Vsetíně, foto: Radomír Dolanský

Následující text navazuje na již dříve zveřejněný článek: Jako by si tvůrci jízdního řádu nezjistili, kdy se ve firmách začíná pracovat

 

Vsetín má řadu let naprosto nevyhovující, nekvalitně vybavenou, předraženou městskou hromadnou dopravu, která navíc svým nenavazováním spojů ztrácí logiku služby občanům.

 

Již několik let slyšíme z radnice opakující se sliby o zlepšení situace ve vsetínské MHD. Ovšem dodnes zůstává jen u slibů a planých řečí. Po letech, možná i na základě iniciativy zastupitelů ve Valašském Meziříčí, kde MHD již byla zdarma a k přerušení došlo jen díky přitroublým nařízením Evropské únie, od roku 2021 bude opět jezdit zdarma. I dnes jezdí při pořízení čipové karty za roční minimum. Možná díky této skutečnosti a díky politickým tlakům na radnici si město Vsetín nechalo vypracovat nezávislou studii MHD (najdete ji ZDE – vypracovala ji společnost ANTE, spol. s r.o. pod názvem SWOT ). Studie působí opravdu nezávisle, což je v době, kdy se například u soudů mění stanoviska soudních „znalců“ podle toho, kdo si posudek zadá, příjemné zjištění.

 

Asi nejstrašidelnější je uváděná skutečnost, že na Vsetíně je MHD dražší než v Praze. Nejvýhodnější variantou pro pravidelného cestujícího na Vsetíně je nákup čtyř čtvrtletních kupónů za 4000 Kč (informace platné v době vypracování studie – pozn. aut.). V Praze stojí roční kupon 3650 Kč. Řeknete si, že těch 350 Kč zase není takový rozdíl. ALE! Praha za tu cenu poskytuje občanům 185 milionů! vozokilometrů za rok oproti vsetínským 0,6 milionu vozokm. Z tohoto úhlu pohledu se cena vsetínské MHD stává hrubě nemravnou.

 

Cestující by taky určitě zajímalo, jak je s provozovatelem (ČSAD Vsetín má s městem smlouvu na provozování MHD až do roku 2029) řešena kvalita vozového parku a jeho opravy? Není bohužel zvláštností, že dlouhé týdny musí občané cestovat autobusem s hlučně unikajícím vzduchem ze systému a tím pádem nefunkčními zadními dveřmi. Nebo dlouhé měsíce jezdí autobusem, kde se prostřední dveře záhadně zavřou, otevřou, zavřou a teprve může bus pokračovat v cestě. Anebo autobusem, kde se zadní dveře mají otevírat stisknutím tlačítka samotným cestujícím, které opět týdny nefungují, pak fungují a zase nefungují… Ačkoliv se nám politici snaží vsugerovat, že jsme v Evropské únii rovnocennými partnery, je velmi zajímavé, že autobusy vyřazené z dopravy v Německu či Francii jsou pro cestující příměstské dopravy a MHD Vsetín dostačující! V takovém případě je pak zarážející, když město opakovaně dotuje statisíci získanými například díky kamerám a z toho plynoucím pokutám neziskovky nebo opravu střechy katolického kostela, zatímco kvalita vozového parku pro MHD se zhoršuje a zhoršuje.

 

Město s velkými fanfárami rozhlásilo, že od dubna 2019 začne měnit jízdní řády MHD ku prospěchu občanů. Tedy již poněkolikáté. Když nadešel duben, již bez fanfár oznámilo, že změny provede až při každoroční plánované změně jízdních řádů. Nakonec provedlo změny na třech linkách, z čehož u linky Sychrov – Rybníky, již tak dost osekané, jeden spoj zrušilo, což byla jedna z tří avizovaných změn.  Nakonec starosta Jiří Růžička oznámil, že se jízdní řády přizpůsobí celkové změně dopravní obslužnosti až na rok 2021. Líbilo by se starostovi, kdyby soustružník po roce slibů snížil zmetkovitost ze stovky o tři kusy a slíbil, že začne vyrábět kvalitně až za další rok? Vždyť právě díky koronavirové krizi byla možnost zlepšit současný tristní stav jízdní obslužnosti ihned. Alespoň ty nejkřiklavější problémy. Téma pro home office jako stvořené!

 

Dělat si naděje na zlevnění či dokonce MHD zdarma je s takovým přístupem naprosto nemyslitelné.  Víceméně zase zůstalo jen u řečí a slibů asi podobně jako u vlakového nádraží, což byl jeden z prvních požadavků občanů, kteří se setkávali na náměstí Svobody v listopadu 1989. Přes třicet let zpoždění, to už se blbě omlouvá, že? A za tento tristní stav je někdo stále dobře placený!

 

Jen několik konkrétních příkladů nefunkčního řešení MHD Vsetín. Na začátek trochu úřednického „černého humoru“: Linka č. 7 nese název Rokytnice, sídliště – Sychrov a zpět, ale na Sychrov nejede ani jeden spoj!

 

Pokud byste chtěli jet v sobotu přímo z Rokytnice na Ohradu nebo do Luhu a Jasenic a opačně, zapomeňte! Linka č. 5 v sobotu nejezdí a v neděli si pověst zachraňuje jediným spojem a to pouze z autobusového nádraží.

 

Přijedete-li o víkendu rychlíkem Ex 121 Valašský expres v 9:08 z Prahy, MHD Vsetín se o vaši přepravu zcela určitě NEpostará. Snad jen v případě, že bude mít rychlík 30 nebo 60 minut zpoždění, což u Českých drah taky není výjimka. Pokud by přijel rychlík na čas, tak například do Semetína v sobotu odjíždí MHD v 9:02, což působí spíše jako výsměch občanům. Šťastnější můžou být, ale pouze jen v neděli a svátek, obyvatelé Rybníků, kterým odjíždí spoj 39 minut po příjezdu rychlíku. Obyvatelé Sychrova se dočkají za 57 minut „návaznosti“ MHD. Spokojeni můžou být asi jen obyvatelé Luhu a Jasenic, kterým v sobotu jede MHD v 9:32. Ve směru na Trávníky si ale opět počkají 51 minut do 9:59. Anebo lze stihnout světovým tříminutovým rekordem v běhu s kufry a taškami spoj v 9:11.  A tak bychom mohli s příklady NEnavazování spojů pokračovat dlouho a předlouho…

 

Radomír Dolanský

 

 

Myslíte si, že by měla být MHD na Vsetíně zdarma?

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA