Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Nové povinnosti pro podnikatele

date_range 04.Dub, 2016 featured_play_list Aktuality

 

Nedávná novela zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zavedla nové povinnosti pro všechny podnikatele – společnosti i živnostníky, kteří přicházejí do kontaktu se spotřebiteli v rámci buď prodeje zboží anebo poskytování služeb, a to tedy nejen pro ty, kteří provozují e-shopy, ale i pro všechny ostatní podnikatele.

Novela zavedla mj. alternativní mimosoudní řešení sporů mezi spotřebitelem a podnikatelem, a to obecně u České obchodní inspekce (ČOI). Krom toho v některých speciálních případech je dána obdobná pravomoc Českého telekomunikačního úřadu pro oblast telekomunikací a pošty, Energetického regulačního úřadu pro oblast energetiky a finančního arbitra pro finanční trh včetně sporů s bankami a sporů ze spotřebitelských úvěrů.

Spotřebitel se tak může nově v případě sporu s podnikatelem obrátit mimo soudu také na ČOI, např. klasicky ve sporech o uznání reklamace vad koupeného zboží (v obchodě či e-shopu) či poskytnuté služby. Dříve ČOI mohla prověřit např. jen, zda podnikatel vyřídil reklamaci formálním postupem v souladu se zákonem, ale nikoliv již správnost rozhodnutí (např. věcnost zamítnutí). Situace se tak nyní výrazně mění.


Všech podnikatelů se tak dotýká nová zákonná informační povinnost vůči spotřebiteli ohledně tohoto mimosoudního řešení sporů a o subjektu k tomu oprávněnému – ČOI, a to krom ostatních informačních povinností dle občanského zákoníku. Tato informace musí být poskytnuta jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem a musí zahrnovat i internetovou adresu ČOI. Pokud podnikatel (společnost i živnostník) provozuje internetové stránky, musí tyto informace uvést i na nich. Stejně tak i v obchodních podmínkách, pokud je má k dispozici. Provozuje-li e-shop, musí uvést navíc i elektronický odkaz na evropskou platformu pro řešení sporů on-line. Dojde-li pak ke sporu se spotřebitelem (např. zamítnutí reklamace), musí mu tyto informace podnikatel poskytnout znovu, adresně a v listinné podobě či na trvalém nosiči dat.

Všichni podnikatelé si tak musí upravit nejen své webové stránky, ale i veškerou svoji smluvní dokumentaci (objednávky, smlouvy atp.), obchodní podmínky atp., aby tuto zákonnou povinnost vůči spotřebiteli splnili. Při nesplnění této povinnosti hrozí pokuta až do výše 1 mil. Kč. Povinnost platí od 1.2.2016, u obchodních podmínek od 1.5.2016. Netýká se jen těch podnikatelů, kteří 100% všech svých obchodů a služeb realizují výlučně opět jen s podnikateli. Pokud podnikatel při své činnosti nepoužívá písemné smlouvy, lze uvažovat o splnění této povinnosti kupř. vyvěšením odpovídajícího poučení v provozovně – povinnost se ho dotýká totiž stejně.

Pokud jde o řízení před ČOI, musí k němu spotřebitel podat podnět. Podnikatel pak má povinnost se tohoto řízení účastnit a poskytovat ČOI součinnost. Cílem je uzavřít věc dohodou mezi podnikatelem a spotřebitelem ohledně způsobu řešení sporu mezi nimi, v tomto případě není pravomocí ČOI vydat autoritativní rozhodnutí. Spotřebiteli přitom nic nebrání svou záležitost řešit kdykoliv i soudní cestou. Na druhé straně podnikatel není oprávněn se takto na ČOI, na rozdíl od spotřebitele, obrátit.

Možnosti obrany spotřebitelů především u reklamace jsou blíže popsány ve shodně nazvaném článku na webu http://www.advokat-zlinsko.cz/ .

JUDr. Petr Hradil

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA