Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

R49 bez tunelů podle aktivistů zničí krajinu

date_range 08.Čvn, 2012 featured_play_list Aktuality

 

Občanské sdružení Vizovické vrchy, otrokovické sdružení Egeria, Hnutí DUHA Olomouc, brněnské Děti Země a více než pět set obyvatel Zlínského kraje žádají Ministerstvo životního prostředí, aby druhou verzi dokumentace o hodnocení vlivů silnice R49 z Lípy do Střelné ke státní hranici na životní prostředí vrátilo k přepracování, neboť chybí posouzení varianty s dlouhými tunely přes Vizovické vrchy a navíc navržená trasa omezuje migraci velkých živočichů. Podobné námitky poslaly i Vizovice, Lhotsko a Bratřejov.

„Jako zásadní je pro nás absence varianty R49 s dlouhými tunely, jak občanská sdružení, téměř tisícovka místních občanů, řada obcí a také ministerstvo požadovaly již před šesti lety, neboť bez jejího vyhodnocení lze jen stěží získat evropské peníze na její výstavbu, jak se to asi nyní stane dálnici D8 přes České středohoří, u níž také nebyla vyhodnocena varianta doporučená veřejností," upozorňuje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho by tunel plánovaný jižně od Vizovic přes Želechovské údolí měl být delší a měl by vést pod tímto údolím. Podobně by přes Přírodní park Vizovické vrchy měly být vedeny nejméně dva dlouhé tunely délky nad 4 km, které by aspoň částečně zmírnily silný negativní vliv na typickou valašskou krajinu a přírodu.

„Podle nás i podle města Vizovic je určitě nutné posoudit trasu tunelu pod údolím. Navíc se nám nelíbí odpočívka za městem, která je navržena v rozporu s normou, proto nám připadá poněkud podezřelé, proč na ní investor trvá," tvrdí předseda Občanského sdružení vizovické vrchy Pavel Pečeňa.

Olomoucká pobočka Hnutí DUHA v posledních letech provádí vlastní průzkumy, při nichž zjistila, že navržená varianta silnice R49 je zcela nevhodná. Ve svém vyjádření se také opírá o zkušenosti jiných evropských zemí.

„Podle našich zjištění a výpočtů silnice R49 bez dlouhých tunelů znamená nepřijatelnou fragmentaci jedinečné krajiny přírodního parku a navíc v podstatě znemožní migraci a trvalý výskyt silně a kriticky ohrožených živočichů jako je medvěd, rys a vlk," jmenuje hlavní problémy R49 Miroslav Kutal z Hnutí DUHA Olomouc.

Předseda sdružení Egeria Miroslav Mach ještě dodává: „V dokumentaci EIA také schází podrobné posouzení vlivů přeložky silnice I/57 od Vsetína, která se má velkou křižovatkou nad Lačnovem připojit k silnici R49."

Podle občanských sdružení jsou ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov nízké, zvláště pokud má být v roce 2013 dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic, takže Zlínský kraj bude na dálniční síť ČR již dávno napojen i bez silnice R49. O svých výhradách proti silnici R49 chtějí proto informovat i Evropskou komisi.

Základní údaje o 4pruhové silnici R49 Lípa – státní hranice délky 27,3 km:

  • parametry: 25,5 m šířka (4pruh), pro rychlost 80 km/h
  • stavba 4903 Lípa – Pozděchov délky 12,9 km
  • stavba 4904 Pozděchov – Horní Lideč délky 8,4 km
  • stavba 4905 Horní Lideč – hranice ČR/SR (Střelná) délky 6,00 km

Předpokládaný termín zahájení a dokončení výstavby silnice R49 Lípa – st. hranice:

  • 4903 Lípa – Pozděchov 03/2022-10/2024
  • 4904 Pozděchov – Horní Lideč 10/2022-04/2025
  • 4905 Horní Lideč – hranice ČR/SR 12/2022-08/2025

-tz- Hnutí Duha

 

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA