reklama

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Valaši zvládli dvakrát vystoupit na Gerlach

date_range 12.Říj, 2011 featured_play_list Aktuality

Jaroslav Lukáš ze Študlova se po úspěšném výstupu na Monte Rosu opět vydal se svým výstupovým družstvem tentokrát do Vysokých Tater na pokus o zdolání vrcholku Gerlachovského štítu.

Gerlachovský štít je nejvyšší hora Slovenska a zároveň se svou výškou 2654.4 m.n.m. nejvyšší hora Karpat. Po výstupech v Alpách jsem se s kamarády domluvil že se o Gerlach pokusíme na podzim, kdy ještě budou podmínky pro výstup přijatelné. Pokud přeje počasí tak tento výstup není nijak náročný. Jestli že se ale počasí pokazí, může i tato hora způsobit nemalé těžkosti všem kdo se pokoušejí dostat nahoru. Po tragických událostech z konce minulého století ( kdy při záchraně turistů na tomto štítě tragicky zahynuli i záchranáři ) se Slováci rozhodli vydat zákaz vstupu turistům do těchto míst. Od té doby mohou turisté stanout na vrcholu pouze v doprovodu horských vůdců.

fotoarchív Jaroslava Lukáše    více fotek

Toto opatření je neustále pod silnou kritikou mnoha turistických spolků či organizací. Je určitě špatně, když vidím v Tatrách při delších a náročnějších túrách chodit některé turisty v sandálech. To se pak těm záchranářům ani nedivím když nadávají. Ale zakazovat vstup na horu výstupovou trasou která ve své době byla řádně značená a velice slušně jištěná ( řetězy, ocel.stupačkami, borháky) považuji osobně za unáhlené. Například v oblasti Mt. Blancu zůstane každým rokem až 80 lidí a nikdo tam nevydá zákaz vstupu do tohoto rozlehlého ledovcového masivu.

Tatry jsou vždy o počasí. Všichni jsme proto čekali na příznivou předpověď. A ta konečně přišla. Tedy, nasednout do auta a jede se. Naše výstupová trasa začíná u Slezského domu, pokračuje přes VELICKŮ PROBU až na samotný vrchol ke kříži. Cestou potkáváme několik šklebících se vůdců s klienty. Sestupujeme přes BATIZOVSKŮ PROBU až k BATIZOVSKÉMU PLESU. Počasí nám vydrželo a tak jsme všichni spokojení.

Druhý výstup jsme učinili za 6 dní, se dvěma horolezci Valašské Polanky Bronislavem a a Petrem. Tentokrát na Gerlach sedla mlha a zde je problém hlavně s orientací. Bezpečně jsme vystoupili na vrchol, krátká pauza a zase dolů. Po výstupové trase jsme potkali tentokrát jenom jednoho šklebícího se vůdce se dvěma navázanými klienty.

A proč se někteří vůdci na Gerlachu tak chovají? Je to proto, že jejich klienti platí značné sumy za výstup a ti ostatní co neplatí, samozřejmě vítáni nejsou. Další den jsme ještě vyšli na Slavkovský štít a odpoledne odjíždíme plní hezkých zážitků domů. Něco málo jsme nafotili a tak kdo má zájem může se podívat … fotogalerie

Horám zdar
Jaroslav Lukáš

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]