Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Valašský Kocúr vybojoval cenné stříbro

date_range 18.Zář, 2013 featured_play_list Aktuality

 

Že staré lokomotivy nepatří vždy do starého železa, předvedl stroj 314.303 vyrobený v roce 1898, který dlouhá léta stál na pomníku železniční stanice Valašské Meziříčí a zde byl také v roce 2009 opraven a zprovozněn partou místních bývalých strojvůdců a dílenských zaměstnanců. Dnes je v péči parní party železničního muzea ČD v Olomouci.

Ač jde o lokomotivu maličkou, určenou pro posunovací službu, byla vyslána minulý víkend do Zvolena, kde se v sobotu 14. září uskutečnil již 15. ročník unikátní soutěže parních (a jiných) lokomotiv Grand Prix Slovensko. A nešlo o soutěž ledajakou. V kategorii parních lokomotiv se na startovní čáře, respektive u startovních terčů, setkaly lokomotivy z Maďarska (BHÉV 27 z roku 1902), Rakouska (109.13 z roku 1902), Slovenska (422.0108 z roku 1909 a lokomotiva 464.001 z roku 1933) a České republiky (Kocúr 314.303 z roku 1898).

Lokomotivy připravené na startu sprintu (zleva valašsko – hanácký Kocúr 314.303, maďarská BHÉV 27, slovenská Ušatá 464.001, rakouská 109.13 a slovenský Malý býček 422.0108), autor fotografie Lukáš Tiňák

Soutěžilo se celkem v sedmi disciplínách náročných jak na technický stav stroje, tak na zručnost posádky. Jel se dvakrát sprint na 100 m a sprint s přesným zastavením. Dalšími úkoly byla anglická pošta, při které musí topič za jízdy hákem zvednout balík a vhodit jej do koše, přepadení Indiány, kdy lokomotiva dojede k ležícímu trámu na trati, topič jej musí odstranit a o několik metrů dál uhasit oheň u koleje vodou z lokomotivy, přeprava piva postaveného na kmitající se spojnici lokomotivy a osvobození dámy přivázané ke koleji a její přeprava do cíle.

Tým lokomotivy (zleva stojící topič Aleš Krška – Olomouc, emeritní strojvedoucí Vladimír Fábík – Valašské Meziříčí (sedící), emeritní strojvedoucí Miroslav Frkal – Valašské Meziříčí (stojící), topič Tomáš Hříbek a yorkshire terier Rocky – Brno, zcela vpravo topič – elév Eva Vostrá – Čierný Balog, nahoře u dýmnice lokomotivy topič Michal Štrublík – Olomouc a strojvedoucí Martin Šůstal – Valašské Meziříčí. Autor fotografie Aleš Krška

Přesto, že lokomotiva i její osádka byly na soutěži poprvé a k závodům absolvovaly ze své domoviny nejdelší cestu, umístily se na stříbrném druhém místě.

Sluší se zde poděkovat všem, kteří se na zprovoznění této jedinečné lokomotivy podíleli a všem, kteří o ni dnes pečují, jakož i pořadatelům zvolenského klání za perfektně připravenou akci a téměř třem tisícovkám diváků za nádhernou atmosféru jinak uplakaného dne.

Za osádku parního stroje Vás na další ročník Grand Prix Slovakia, nebo na jízdy této lokomotivy zve

Martin Šůstal

Více o parní lokomotivě 314 303 "Kocúr" se dočtete zde

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA