Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Za starší vozidla musí jejich vlastníci platit

date_range 04.Bře, 2009 featured_play_list Aktuality
 
 
Povinnost uhradit při první registraci ojetého vozidla poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků platí pro jejich majitele od 1. ledna 2009. Za první dva měsíce účinnosti už na odboru dopravy a silničního hospodářství Městského úřadu Valašské Klobouky platilo odpovídající částku třicet šest řidičů. Dva z nich dokonce hradili poplatek ve výši deset tisíc korun, protože registrované vozidlo nesplňovalo požadované mezní hodnoty emisí. Zajímavý je rostoucí trend registrace nových vozů. Jejich majitelé patrně uvažují nad výhodností koupě staršího auta, u kterého by ještě museli platit ekologický poplatek, a nákupu nového vozu, jehož cena je v souvislosti s aktuální ekonomickou situací často výrazně nižší než obvykle.

„V lednu jsme vybrali jedenáct třítisícových poplatků. V únoru tuto částku zaplatilo dvacet jedna majitelů vozů. Objevily se také dva pětitisícové a dva desetitisícové poplatky," objasnila statistiku referentka odboru dopravy Ivana Súkupová. Doplnila, že nejvyšší částky platili majitelé Volkswagenu Venta s rokem výroby 1992 a Daihatsu Ferozy, vyrobené v roce 1990. Poplatky nezůstávají v rozpočtu města, ale jsou odváděny do Státního fondu životního prostředí České republiky.

 

Foto

ilustrační foto St.Fuks

 
Výše ekologického poplatku se vztahuje k několika mezním hranicím emisních hodnot ve výfukových plynech. Pokud vozidlo splní hodnoty emisí podle EURO 2, zaplatí majitel při první registraci tři tisíce. Pokud splňuje pouze EURO 1, uhradí poplatek ve výši pět tisíc korun. V případě nesplnění alespoň hodnot EURO 1 zaplatí majitel deset tisíc korun. Poplatek se přitom neplatí u aut, která splňují alespoň mezní hodnoty emisí EURO 3. Platba je vyžadována výhradně při registraci, která byla zahájena po 1. lednu 2009. Vozidla, která se před tímto datem nacházela ve stavu odhlášky, tedy byla v takzvaném polopřevodu, budou následně zaregistrována bez poplatku. Poplatky se přitom vztahují na osobní a nákladní vozidla do hmotnosti tří a půl tuny.

„Velmi orientačně se dá říci, že EURO 1 splňují vozidla vyrobená v roce 1992 a dále, EURO 2 splňují vozidla z roku 1996 a dále a EURu 3 vyhovují vozy z roku 2000 a dále. Vozidla některých značek však mohou splňovat příslušnou normu i před uvedeným rokem. Rozhodující pro to, kterou EURO normu vozidlo plní, je tedy údaj v jeho technickém průkazu," konstatoval k hodnocení použitých vozidel vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Vladimír Tomaštík. Dodal, že pokud budou mít občané nejasnosti ohledně hodnoty emisí u vozidla, které hodlají zakoupit nebo přeregistrovat, mohou se obrátit na pracovníky odboru, kteří podle záznamu v technickém průkazu údaj vyhledají.

Na Valašskokloboucku je vybavenost vozidly poměrně hustá. V přepočtu na čtyřiadvacetitisícové obyvatelstvo pověřené spádové oblasti Valašských Klobouk vychází, že téměř každý druhý člověk je majitelem vozu. V obvodním registru je totiž zavedeno 13 600 vozidel. Z toho je 8 500 osobních vozů, 1 600 motocyklů, 700 nákladních vozidel, 19 autobusů a 1400 přívěsů a návěsů. V depozitu je dočasně uloženo 1 200 vozidel. „Z celkového množství osobních automobilů je jich 84 procent z roku výroby 2001 a staršího," poznamenal vedoucí odboru.

 
 
Lenka Zvonková
 
 
 

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA