Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Zlatý slavík má z ostudy Kabát

date_range 01.Pro, 2017 featured_play_list Aktuality

 

Zlatý slavík má z ostudy Kabát 

Ač sám amatérský muzikant, zásadně nesleduji komerční hudební představení ani soutěže, neboť se snažím zachovat si vnímání reality bez těchto světských vlivů. Na volební podvod v případě soutěže Slavík jsem narazil náhodou. Sčítání hlasů po parlamentních volbách dopadlo fiaskem a o tom, že se u nás s odevzdanými hlasy zachází velmi svérázně, svědčí i výsledky letošní ankety Zlatý slavík.

Celou situaci odstartoval fakt, že pořádající agentura Musica Bohemica den po slavnostním předání ocenění oznámila, že kapele Ortel bylo započítáno jen tolik bodů, kolik měla v loňském roce. Důvod? Porušení pravidel. Pořadatel totiž při analýze hlasování dospěl k závěru, že kapela i lídr Ortel dostali podporu nad rámec pravidel fair play.

Porušení fair play spatřuje organizátor především v obsahu široce sdíleného profilu Tomáše Ortela Českým slavíkem 2017. Vyzývá zde k zapojení do organizované akce, aby se stal Zlatým slavíkem. Tedy nikoli, aby lidé posílali hlasy podle svého skutečného názoru, ale aby se hlasující zapojili do akce za určitým cílem a získávali pro něj další osoby a fankluby, zdůvodnili své rozhodnutí lidé z pořádající agentury.

Unikátní je už sama forma. Aby člověk zjistil, že se něco stalo, musí se na stránkách pořadatelské agentury Musica Bohemica prodrat plným seznamem slavičích výsledků a teprve když zjistí, že Kamélie na 122. místě předstihly Cimbálovou muziku Grajcar i The Tap Tap, narazí na zmíněné prohlášení.

Podvody, zákazy, cenzura a další komunistické švindly

Anketa jistě ovlivňovala a ovlivňuje hudební vkus části tohoto národa a to včetně celého hudebního byznysu, leč skandály a podvody se táhnou touto anketou jako smrad. Začalo to rokem 1969, kdy vyhrála Marta Kubišová, výsledky se nesměly zveřejnit. Pak v dalších letech následovala jména Mišík, Kryl, Schelinger, Přenosilová a ve finále, po útěku do USA i Matuška. Jeho hlas pro jistotu vymázli i ze znělky televizních Chalupářů. Slavíka v roce 1975 málem vyhrál i lehce retardovaný Rudy Kovanda ze skupiny Los Brňos. Známý brněnský silák Franta Kocourek tenkrát vymyslel akci, při níž měli lidé posílat hlasy Kovandovi. Dostal se až na 13. místo, ale to pro jistotu i s jeho jménem smazali.

Po revoluci podvody pokračovaly hlasováním pro zlínského muzikanta Koplíka a kapelu GIBON (přes SIM karty) a naposled pak Raper Řezník, který dlouho vévodil anketě Český slavík 2013 v kategorii Hvězda internetu. Pořadatelé ale pozměnili pravidla a Řezníka vyřadili s vágním prohlášením, že v textech uráží skupiny obyvatel.

Skinheadsko-punková vlna vynesla na vrchol Orlík, vlna unaveného naříkání zase Ortel

Ach ano, sladká porevoluční léta. S opovržlivým šklebem nad vyčpělými televizními dokumenty a hudebními pořady jsem si zakoupil první veřejně vydanou desku skinheadské skupiny Orlík. Nestává se moc často, že zlidoví hudební album, deskám Oi! a Demise se to však podařilo.

„Fašos tu nechceme" – hulákal Landa, do toho se sprejovaly po zdech nápisy FASCHOS, Oi!, a bohužel i hákové kříže….

Texty Ortelu nejsou nijak geniální, to naznačuje, že skupině jde spíše o hudbu a celkový dojem. Připomíná mi to snahu o fúzi Orlíku a Karla Kryla, ale chybí tomu ta nadčasovost s humorným nádechem a uměním mistrné zkratky. Kdo je vlastně označuje za kontroverzní? Blbečkové s čerstvým titulem sociologické fakulty genderových studií? Placení zaměstnanci neziskovek?

Ke škodě a nasranosti čekajících vlků však kapela nevybízí k násilí, nerespektování práva a záměrně se těmto věcem v textech vyhýbá. Nelze je tedy rozhodně označit za protiprávní. Pokud by tomu tak bylo, dávno by nehráli, případně by byli minimálně v podmínce. Jejich kriminalizace bude sloužit jen kontraproduktivně. Ať si každý vyslechne všechny strany, argumenty a udělá si sám svůj názor. Pokud tam najde lži a dezinterpretace, tím lépe. Jestli totiž nebude existovat opravdu volný trh idejí a informací, volně dostupných pro lidi, stane se tato společnost ovcemi bez vlastního názoru.

Fízlové jsou prostě nepoučitelní (KAPELA a OČISTA)

Svého času probíhala v letech 1975 až do listopadu 1989 celostátní akce bývalé Státní bezpečnosti „Kapela", jejíž spuštění mělo ukončit existenci „ideologicky závadných" skupin.

Za exemplární případ byla vybrána skupina The Plastic People of the Universe, na které chtěl režim demonstrovat svoji sílu. Nechtěným výsledkem zatýkání jejích členů a příznivců se stala nejen Charta 77, ale později i exploze rockových, undergroundových, punkových a alternativních kapel v 80. letech. Kdo se tenkrát nezařadil a neposlechl, ocitl se mezi „závadovou mládeží." Nějak si tenkrát neuvědomili, že závadová není mládež, ale samotný režim a systém. 

Teď tu máme opět policejní databázi závadových osob a jiných vnitřních nepřátel s názvem „OČISTA", ve které je ke kriminálně lajkujícímu zločinci evidována i účast na koncertu hudební skupiny Ortel. Policie této země opět vede soupis závadových osob v rozsahu plně srovnatelném s tím, co o disidentechevidovala StB.

Nechává vás to klidnými? Já vím, byla to řečnická otázka – nechává.

Dá se tedy s uspokojením konstatovat, že Ortel, podobně jako kdysi svého času Plastici, jsou vlastně částečně kapelou Ministerstva vnitra. Není to romantické?

Po roce 89 pronikly na trh nezávislé gramofonové firmy, hudební kluby a producenti. Došlo jaksi samovolně k legalizaci punku a undergroundu. To, co bylo proti systému a manipulaci, následně ztratilo svůj punc zakázaného, který nás nutil jezdit stovky kilometrů na tajné koncerty a perzekuoval nás za vzhled a názory. Jen tak dál a víc Ortelů a než se nadějete, budeme mít tady underground zpátky.

Reinkarnace týdeníku Tribuna

Ještě nám tu chybí pokračování kdysi legendárního článku „Nová vlna se starým obsahem" v týdeníku Tribuna, který po vyjití způsobil na naší škole mezi mladými poprask a vlnu nadšení nejen pro punk, prevít rock, ale i máničky. Nadšení nebylo o nic menší, než po povinně promítaném filmu pro střední školy „Sedm stupňů blaženosti", který nás měl autentickými záběry z restauračních zařízení nižších cenových skupin odradit od požívání alkoholických nápojů. Před šokovaným číšníkem tam nezletilá dívka otočila celý výčep směrem do lokálu a lila si pivo z pípy přímo do krku….když se pak svalila jako žok zpitá do němoty na podlahu, propukli jsme v neutuchající jásot a ještě ten den jsme se všichni opili tak, že polovina z nás ani nepřišla na druhý den do školy.

Neodpustím si opravdu malý výňatek ze vzpomínaného článku. Psal se tenkrát rok 1983:

Cožpak je možné, aby pod hlavičkou kulturních pořadů, či dokonce koncertů, byl šířen nevkus, propagován alkoholismus a drogy, vulgarizovány vztahy mezi chlapci a děvčaty, a také názory zcela cizí socialistické společnosti?

Jednotvárné, opakující se melodie (pokud se tak dá mnohadecibelový zvuk vůbec nazvat) doprovázející texty, za jejichž autory by bylo možné považovat spíše chovance psychiatrických léčeben, než lidi, kteří se vydávají za „umělce". Bohužel, věc je složitější a vážnější. Texty, v nichž se např. opakují „důmyslná" slova „kaťa, paťa, haťa" (Pražský výběr), nebo se pět minut vyřvává „Bejby, bejby, dej mi kadilak", či „hipi, hipi, šejk" (Letadlo), nebo vulgární text „má špinavá záda, nepije, nesolí, nekouří, ale má to ráda", či píseň s názvem Pal vodsuď, hajzle (Jasná Páka), nebo „náš pán je král, má jméno heroin" (Bronz), vypadající jako výplod chorého mozku, jsou ve skutečnosti výrazem nihilismu a cynismu, hluboké nekulturnosti a ideologických přístupů, které jsou socialistické společnosti zcela cizí. A byla to právě skupina Letadlo, která v hořickém kulturním domě vedle jiných „lahůdek" v průběhu vystoupení vykřikovala: „Du bist Schwein", a když její členy pořadatelé volali k pořádku a odpovědnosti, obořili se na ně slovy: „Nyní jsme na sále pány situace my a vy běžte do prdele…"

Bohužel pracovníci a správci některých kulturních zařízení či agentur i další zřizovatelé těchto hudebních skupin si tyto skutečnosti neuvědomují nebo nechtějí uvědomovat.

Mám sakra dobrou paměť. Zrovna u té poslední věty jsem si vzpomněl na hluboce uvědomělé, vyvážené a velmi odborně sepsané prohlášení vedení obce Vlachovic na Regionu Valašsko z loňského roku o podpoře zákazu satanistických kapel a jakýchkoli jiných kapel podněcujícím nenávist k národnostním menšinám, jiným rasám a hlavně homosexuálům – Coming out v zastupitelstvu obce? Celé pak doplněno návdavkem, že vedení obce bude samo rozhodovat komu jejich kulturní dům či jiný prostor pronajme. Předpokládám, že si za svým názorem dodnes stojí a tak bych tu měl pro ně malou inspiraci z Poděbrad:

Kdo se liší, ten je sviňák – rozuzlení

Pořadatelům se ovšem podařilo kouzlo nechtěného a nemohli této skupině udělat větší a kvalitnější reklamu. V očích svých přívrženců se Ortel stal mučednickou obětí v pravdě normalizační cenzury, která jen stvrzuje oprávněnost radikálních textů kapely. Všem těmto spekulacím se dalo zabránit, pokud by pořadatelé řekli vše na rovinu a hlavně předem nebo přímo na podiu při vyhlašování výsledků. Ovšem to by ta pracně naleštěná z „prdu kulička" Slavíků dostala trhliny, takže „na férovku" se začne hrát až dodatečně a hlavně až poté, co si o nepřítomný Ortel účinkující a přítomní v sále dostatečně opucovali boty.

Mimochodem vrácení Slavíka Kabáty není obranou Ortelu. Jenom se zastyděli a kdyby byli opravdoví rockeři tak po vzoru Sex Pistols nebo Nirvany by tu vyvoněnou recepci pořádající agentury pomočili a rozmlátili basebalovými pálkami. Už ani ty rockové kapely nejsou co bývaly…   
No nic, smiřte se s tím, že internet vyrábí hvězdy jinak – a kdo má právo tvrdit, co je a co není fér? Je zajímavé i mlčení takzvaných uměleckých elit, které jinak na povel hlásají obranu demokracie a svobody. Ukazuje to jenom na jejich faleš.

No, možná se podobné podpory nad rámec fair play dočkáme i u voleb. Co říkáte takovému prohlášení: „Vážení občané, straně XY jsme dali stejně hlasů jako minule, protože její fanatičtí stoupenci to s agitací a předvolební kampaní poněkud přehnali".

P.S.: Pokud tento článek četl nějaký horlivý příslušník PČR zabývající se touto problematikou, žádám tímto o zařazení do databáze závadových osob. Až se tento režim zase otočí, bude se mi takový záznam rozhodně hodit. Mimochodem, ten Orlík mám pořád doma…

Darek Slavík

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA