Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Změny u řidičských zkoušek na motocykly

date_range 04.Úno, 2016 featured_play_list Aktuality

 

Dnem 1.11.2015 začala platit nová vyhláška č. 256/2015 Sb,., která výrazným způsobem změnila provádění zkoušek na „motocyklové" skupiny řidičských oprávnění. Žadatel nově musí ještě před tím, než s komisařem vyjede do provozu, předvést na cvičné ploše, že dostatečně ovládá motocykl. V této části zkoušky musí totiž samostatně absolvovat deset různých jízdních úkonů. Vše začíná vedením motocyklu bez spuštěného motoru, jeho nacouvání do „garáže" vytvořené z kuželů a postavení motocyklu na středový stojan. Po předvýjezdové kontrole a nastartování motocyklu pak rychlostí chůze projíždí mezi kužely stanovené trasy – slalom mezi pěti kužely vzdálenými 3,5 m od sebe, třikrát „osmičku" ve vytýčené ploše a opakované rozjetí se zastavením po ujetí 3 metrů.

V další části zkoušky čekají žadatele úkony ve větší rychlosti. V rychlosti 40 km/h. by měl zvládnout slalom mezi kužely vzdálenými 9 metrů od sebe, následně zpomalit a otočit se ve vymezeném prostoru. Při rychlosti 50 km/h. se pak vyhnout překážce z kuželů. Ze stejné rychlosti pak „nouzově" zastavit na vzdálenosti 12 metrů a zabrzdit na „přesnost" na 17 metrech. Úkony to nejsou vůbec snadné a vyžadují od učitelů autoškol před zkouškami řádnou přípravu žadatele. V případě špatného ovládání motocyklu nebo nezvládnutí některého z úkonů je totiž žadatel hodnocen – neprospěl. Pro představu, jak taková trať vypadá, se můžete podívat na článek odboru dopravy ze dne 12.11.2015, uveřejněný na webu města valašských Klobouk, v sekci odboru dopravy a silničního hospodářství. Vy, co jezdíte na motorce a jste zkušení řidiči, si můžete sami zkusit, že projet bez problémů např. „osmičku" vyžaduje hodně dovednosti a „vyježděnosti".

Foto

Ilustrační foto redakce

Tím, že byla tato vyhláška dána ve známost až v polovině října a s platností od 1.11.2015 nastal pro obecní úřady s rozšířenou působností velký problém. Město Valašské Klobouky muselo totiž už k tomuto datu, doslova během čtrnácti dnů, zajistit dostatečně velkou, rovnou a zpevněnou zkušební plochu, navíc bez provozu ostatních vozidel, aby mohly žadatele odzkoušet podle nových pravidel. Přitom jen na rozjetí na „rychlý" slalom s následným „U" otočením je třeba skoro 100 metrů. Ve Valašských Kloboukách tak přicházelo do úvahy snad jediné místo – areál Výrobního družstva Důbravy na ul. Brumovská. Díky velkému pochopení vedení této firmy, s ní město uzavřelo smlouvu o užívání a tak již 11.11.2015 zde proběhly první zkoušky dvou žadatelů o skupinu A2. Ze strany odboru dopravy tomu předcházela náležitá příprava – vyznačení a vyměření tras, zakoupení kuželů atd., aby zkoušky proběhly bez problémů. Oba žadatelé při této zkoušce prokázali dostatečné dovednosti, zvládnuli všechny předepsané úkony a jsou již držiteli řidičských průkazů.

V blízké době nabude účinnosti novela autoškolského zákona, která přinese další změnu u zkoušek na motocykl. Žadatel při závěrečné zkoušce nově pojede v provozu na motocyklu sám. Komisař pak pojede za ním buď na motocyklu, nebo ve vozidle a pokyny mu bude dávat pomocí elektronického zařízení. Jak se tato změna osvědčí, je otázkou. Každopádně to hodně změní způsob přípravy žadatele v autoškole na zkoušky i na jeho řidičskou praxi v provozu. Takže, až na jaře potkáte v provozu motocykl řízený samotným žadatelem, označeným autoškolskou vestou, zpozorněte a prokažte vůči němu náležitou opatrnost a ohleduplnost.

Miroslav Beňo

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA