Na Valašsku o víkendu soupeřily offroady
Valašsko to není jenom rally, ale také off roadová mezinárodní soutěž. Letos se konal na Vsertínsku již desátý ročník a domácí posádky vydolovaly dvě pohárová umístění. Viktor Chytka zvítězil v kategorii sériových vozů a ve stejné kategorii bodoval i Petr Vaculík třetím místem.
Letos se sešla standardní dvacítka soutěžících na jubilejním, desátém ročníku Internext rally Vsetín, jediné soutěže terénních vozů v České republice. Přímo ve městě a následně v okolí Lačnova a Študlova se odehrálo poslední dějství mistrovství Polska, Česka a Evropské trofeje v této disciplíně. Velice krátké měřené úseky však i tak daly posádkám zabrat, neboť na tak krátkých zkouškách každá chybička znamená posun ke dnu startovního pole.
Na start se postavily čtyři domácí posádky, z nichž tři startovaly ve skupině sériových vozů a jedna v prototypech. Petr Vaculík s Janem Malým na poslední chvíli vyměnili vůz a přešli do sériovek, kde startovali s identickou Toyotou 120, jako Tomáš Hořanský s Karlem Uhříkem. Druhým jmenovaným šlo o hodně, neboť dobrým umístěním se mohli v prvním roce společného působení dostat na nejvyšší místo v Evropském poháru. K tomu však potřebovali porazit rivala Wieclawka z Polska. Třetím domácím startujícím byl Viktor Chytka se spolujezdcem Pavlem Vaculíkem startujícím na voze Mitsubishi Pajero. Všichni bojovali o vavříny v konkurenci devíti vozů ze Slovenska, Polska a Maďarska. Ve skupině prototypů měl Vsetín svého zástupce v Jakubovi Chovancovi s Petrem Matušincem , kteří sedlali tři a půl litrové Pajero.
Krizovka Adama Malysze na RZ Študlov foto St.Fuks více fotek |
Zahraniční posádky si přijely do Vsetína rozhodnout svá mistrovství a především z Polska přijelo to nejlepší, co v jejich mistrovství pravidelně startuje. O prvenství, na stroji Mitsubishi L 200 proti Grajkovi na SAMu BMW přijel vybojovat světový mistr ve skoku na lyžích Adam Malysz. Grajek hned na jasenickém prologu ukázal svoji sílu a vyhrál, však na SS ve Študlově chyboval a ztratil dlouhé minuty v příkopě. Vedení v soutěži se tak ujal Pořízek se Sýkorou na Hummeru EVO a Malysz skončil za ním jako druhý. Pro Malysze to znamenalo, že se stal mistrem Polska, ale taky Česka. Na třetím místě v soutěži dojel další Polák Žyla (Mitsubishi Pajero) před Martinem Kaczmarskim (Range Rover Nemezis). Pátým byl v absolutním pořadí Viktor Chytka s Pavlem Vaculíkem, kteří zároveň vyhráli skupinu sériových vozů. V této skupině nenašli přemožitele, když zvítězili systémem start – cíl. Druhý byl Slovák Ulrich a třetí, domácí posádka Vaculík – Malý.
Tomáš Hořanský s Karlem Uhříkem bohužel skončili soutěž po druhém testu ve Študlově, když se jim pokazila převodovka a nevyužili tak nabízené příležitosti na první místo v Evropském poháru. Jejich nevětší konkurent totiž ztratil cenné minuty v příkopu a tak by pro Hořanského nebyl problém v poklidu si dojet pro cenný evropský kov.
Pořadatelé Autoklubu Vsetín – město v AČR by tímto chtěli poděkovat všem spolupracujícím složkám a organizacím, dále pak městu Vsetín a obcím Študlov a Lačnov a Lesům ČR za vstřícný přístup k soutěži. Zvláštní poděkování patří i panu Šulíkovi z Lidečka za významnou pomoc při organizaci.
Míra Vebr