Close
reklama
Jižní Valašsko a Vsetínsko

PARTNEŘI WEBU

PRÁVNÍ PORADNA

REKLAMA

TOP LIST OD 1.1.2007

Slovenská strela opět na kolejích. Nové díly se vyráběly na Vsetíně i v Brumově

date_range 19.Úno, 2021 featured_play_list Aktuality
arrow_drop_up Sousedíkova Slovenská strela prošla rekonstrukcí. Foto: město Vsetín

Je to téměř dva a půl roku, co byla zahájena celková rekonstrukce unikátní Sousedíkovy rychlíkové lokomotivy Slovenská strela – jediné ze dvou vyrobených kusů, která se dochovala v kopřivnickém muzeu. Na tomto projektu se výrazně podílela i firma MEZ opravna Vsetín, s. r. o. V nejbližších dnech bude celá rekonstrukce ukončena a tento technický skvost najde své místo v nově vybudovaném objektu muzea v Kopřivnici.

 

U vzniku Slovenské strely stál ve 30. letech 20. století „moravský Edison Josef Sousedík“, jehož elektrotechnická továrna vynalezla pro tento speciální vlak unikátní benzinoelektrický systém přenosu energie.

 

Vsetínský rodák Josef Sousedík, český podnikatel, odbojář a vynálezce v oboru elektrických strojů. Foto: Muzeum regionu Valašsko

Po převozu torza Slovenské strely do ČMŽO v Přerově v říjnu 2018 se rozjela akce na výběr kooperujících firem. Vsetínská MEZ opravna byla vybrána na opravu elektromechanického pohonu, a to pro své dlouholeté zkušenosti při opravách trakčních strojů a elektrovýzbroje lokomotiv, ale i proto, že právě Vsetín byl původním místem vzniku pohonu této lokomotivy.

 

V listopadu 2018 oba pohony dorazily na Vsetín ve značně zdevastovaném stavu. Při demontážích bylo následně rozhodnuto nechat zrepasovat mechanický převod s volnoběžkou ve specializované firmě Machač motors v Kopřivnici. Trakční motor i generátor bylo nutno kompletně převinout. S nelehkým úkolem se popasovali pracovníci navijárny, pánové Bláha, Palubják a Smolík. „Především to bylo chybějící dokumentací a improvizací při nutnosti náhrady již neexistujících materiálů a neschopnosti i světových firem tyto komponenty vyrobit,“ uvedl Vladimír Hrbas z MEZ opravny s tím, že vše se podařilo, přičemž velký kus práce odvedla další valašská firma, Cebes Brumov. Ta vyrobila dokonalé náhrady původních komutátorů a sběrných ústrojí. Další vsetínská firma, G&EM, nahradila původní lamely elektromagnetické spojky. Demontáží a montáží obou pohonů byl pověřen zkušený pracovník opravny Martin Vlček, který se podílel i na následných montážích pohonů na podvozky lokomotivy.

Pracovníci MEZ opravny Vsetín, s. r. o.. Foto: město Vsetín

„A abychom vyhověli památkářům z hlediska původního vzhledu pohonu, oslovili jsme firmu Sedlářství Češek z Ratiboře, která provedla obšití vývodních kabelů koženou ochranou,“ pokračoval Hrbas. Po zkouškách motorů a generátorů byl pohon kompletován a předán na zkušebnu k závěrečným zkouškám provedeným v lednu a únoru 2020. „Byli jsme nervózní, zda renovované motory, generátory a celý pohon dosáhnou stejných parametrů jako původní pohony z roku 1936. A dobrá věc se opravdu podařila,“ dodal Hrbas.

 

Oba pohony byly počátkem března 2020 odeslány do ČMŽO Přerov, kde je pracovníci MEZ opravny ve spolupráci s lidmi z Machač motors sestavili do jednoho celku. Po úspěšných zkušebních startech pak už jen čekali na dokončení vnitřního vybavení lokomotivy, zapojení všech rozvodů a pozvání na pojezdové zkoušky. Dočkali se až v prosinci 2020, tedy po 84 letech od výroby a byli přítomni prvním metrům lokomotivy na kolejích v areálu ČMŽO Přerov.

 

Po postupném seřizování součinnosti hnacích motorů Škoda 76 s pohony sestavenými na Vsetíně a vyladění elektrického zapojení bylo rozhodnuto o zkouškách na trati Přerov – Břeclav. A tak se v neděli 13. 12. 2020 lokomotiva rozjela směrem na Otrokovice a postupně zrychlovala až na 75 km/hod.

 

„Přetrvávaly problémy s doladěním hnacích benzinových motorů. K přerušení zkušební jízdy došlo v Huštěnovicích, kde se zjistila závada na spojení kardanové hřídele se soukolím u jednoho podvozku. Bylo rozhodnuto zkušební jízdu ukončit a do Přerova se dostat po kolejích vlastní silou. To byla ta opravdová prověrka námi zrekonstruovaného pohonu. A ten vydržel enormní zátěž bez problémů,“ informoval dále Vladimír Hrbas.

Trakční motor i generátor bylo nutno kompletně převinout. Foto: město Vsetín

Přes vánoční svátky v Přerově pokračovaly úpravy a opravy a 12. 1. 2021 proběhla další zkušební jízda, kdy se lokomotiva rozjela rychlostí přes 100 km/hod. a byla ověřena činnost elektromagnetických spojek pohonů. Po zkouškách, dalších částečných úpravách zapojení a kompletní přípravě byla Slovenská strela nachystána k závěrečné zkušební jízdě. V sobotu 16. ledna 2021 pak dosáhla rychlosti 135 km/hod., tedy téměř shodné rychlostí jako v roce 1936.

 

V příštích týdnech bude připravena lokomotiva k přejímce Památkovým úřadem, k ověřovací kontrolní jízdě a předání do nově vybudované budovy muzea v Kopřivnici. Završí se tím jedna úspěšná etapa práce nejen MEZ opravny Vsetín, ale i dalších firem z Valašska, které se na rekonstrukci tohoto technického skvostu podílely.

 

Po přesunu Slovenské strely do kopřivnického muzea si ji budete moci prohlédnout v nové expozici, kde kromě ní budou vystaveny i původní části z vybavení interiéru lokomotivy a technické komponenty z podvozků, elektrovýzbroje motorů a Sousedíkových pohonů.

 

Podle čerstvých informací Tomáše Sousedíka, syna vynálezce Josefa Sousedíka, se u příležitosti zpřístupnění expozice Slovenské strely uskuteční i její spanilá jízda. Termín a program této výjimečné události se však teprve dolaďují.

 

 

-tz-

[wpdevart_facebook_comment order_type="social" title_text="Komentáře" title_text_color="#000000" title_text_font_size="15" title_text_font_famely="Arial" title_text_position="left" width="100%" bg_color="#d4d4d4" animation_effect="random" count_of_comments="7" ]

TIPY NA AKCE

Z PRVNÍ RUKY

INZERCE, NABÍDKY

TOP REKLAMA